Londonpolisen har fått nog – startar kampanj mot piratsajter

Förfalskade varor är inte det största problemet.

Londonpolisen eller mer specifikt avdelningen som jobbar med immaterialrätt, och därmed har uppgiften att ta ner e-handelssajter som säljer piratkopierade produkter, har fått nog. Sedan 2014 har avdelningen stängt ner 28 000 webbsidor som sålt förfalskade varor.

Vinkeln som polisen valt att använda i den kampanj man nu lanserar, med namnet “there’s more at stake when it’s a fake”, handlar dock om id-stöld.

Annons

Det visar sig nämligen att 4 000 av de 28 000 sajterna använt stulna personuppgifter för att sätta upp nätbutikerna, som sedan sålt fejk-produkterna.

Största konsekvensen ID-brott

Polisen varnar nu att dessa piratsajter kanske inte endast skickar ut en billig kopia av en fotbollströja, utan även stjäl kundernas uppgifter för att lansera nya sajter. Londonpolisen misstänker att 400 personer i denna härva med piratkopierat gods har råkat ut för just detta.

ID-stöld verkar överlag vara ett stort problem för polisen och bara det senaste året har över 15 000 fall registrerat som kan länkas till ID-stöld.

- Kampanjen belyser de många konsekvenserna av att köpa förfalskade varor online. En av de största konsekvenserna av att köpa förfalskade varor på webbplatser, sociala medier och online är identitetsbrott. När det köps varor kommer personer att dela med sig av sina uppgifter, såsom adress och finansiell information som gör det möjligt för bedragare att sätta upp nya webbplatser som säljer förfalskade varor i deras namn, meddelar Londonpolisens immaterialrättsenhet.

Annons