Lösningen för Groupon och dess kloner

Ulrika Rudqvist har skrivit ett intressant blogginlägg, hos I love social commerce, där hon kanske har lösningen på gruppshopping-sidornas problem. Hon berättar om hur hon besökte webbdagarna i förra veckan och fick höra ett föredrag av Let´s Deals grundare.

Alexander Hars, som han heter, lade upp en något uppfriskande bild av Deals-marknanden. Han menar på att det, i grund och botten, handlar om annonsering och då är främst marknaden lokalannosering. Det låter som om Alexander är mer realistisk än många andra på "Deals-marknaden". Ni kan läsa mer om hans föredrag här hos Internetworld.

Annons

Denna föreläsning har sedan snurrat vidare hos Ulrika som tänker sig att även om Alexander gett en tydligare bild av var Deals-sidorna är på väg någonstans så fattas det fortfarande en hel del jobb.

Vad menar hon då med detta? Helt enkelt att gruppshoppingen måste specificeras ännu mer för att bli relevant för konsumenten. Ulrika tar upp ett exempel, Takeoffer.se, som hon tror kommer bli stort i Sverige.

"Jag tror att vi kommer se fler specifika gruppshoppingsajter, där man sätter fokus på till exempel kön, hobbys, ålder eller vanor. Som specificerar en mer än var man bor. En sajt som redan nu jobbar med detta är Takeoffer.."

Ulrika nämner även hur det idag övervägande är unga kvinnor som är målgruppen för dessa Deals, fastän de oftast riktas till en bredare massa. Hon efterfrågar helt enkelt större relevans. Läs hela blogginlägget här.

Annons