Annons

Lösplocket tar över - nu går middagskassarna back Linas Matkasse är ett av de bolag som har satsat endast på färdiga kassar

Lösplocket tar över - nu går middagskassarna back

2017-11-01 08:28

De färdiga middagslösningarna har minskat med 9 procent hittills i år.

Livsmedelsförsäljningen på nätet har hittills i år ökat med 17 procent, och under det tredje kvartalet var konsumenterna hungrigare än någonsin tidigare. Då kom försäljningen nämligen upp i en nivå som var 21 procent högre än under samma period förra året. Detta enligt Svensk Digital Handel, som tillsammans med HUI Research i dag släpper kvartalsrapporten D-food Index.

Lösplock 38% upp under Q3

Och precis som i flera tidigare rapporter är det lösplock som är den stora vinnaren. Att låta konsumenterna själva välja ut vad som ska ingå i deras e-handelsbeställning är uppenbarligen en modell som går hem. Lösplocket ökade nämligen med 38 procent under Q3, och med 37 procent om man ser till årets första nio månader.

- Det tredje kvartalet är extra intressant att följa då det fångar både perioden med industrisemester och återgången till vardag. Den starka tillväxten visar att konsumenterna återupptog sina digitala vanor efter semestern samt att nya kunder tillkommit, dessutom är det den starkaste tillväxttakten hittills under 2017, säger Malin Winbom, tf VD på Svensk Digital Handel, i ett pressmeddelande.

För den andra varianten, det vill säga de färdiga middagskassarna, ser det däremot betydligt mörkare ut. De har tidigare också ökat kraftigt, om än inte i samma utsträckning som lösplock, men nu har något hänt.

Annons
Annons

Baseras på försäljningen hos 14 företag

Middagskassarna visar nämligen upp ett facit på minus 9 procent för året hittills, och minus 7 procent för det tredje kvartalet.

D-food Index baseras på försäljningsuppgifter från Bergendahls, Coop, Delitea, Familyfood, Hemköp, ICA, Linas Matkasse, Mat och Ro, Mat.se, Mathem, Matkomfort, Middagsfrid, Willys samt Årstiderna.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Vill motverka beställningar av endast en vara.

Annons
Annons
Michael Wictor lämnar Ehandel.se - han blir ny VD

Michael Wictor lämnar Ehandel.se - han blir ny VD

"Det är dags för mig att lämna över".

Två nya handelsproffs till Nellys styrelse

Två nya handelsproffs till Nellys styrelse

"Besitter lång erfarenhet av mode och digital marknadsföring".

Nya Polarn O. Pyret:

Nya Polarn O. Pyret: "En av Nordens snabbaste sajter"

"En app-liknande upplevelse".

2
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Modejätten lanserar digital personal shopper i Sverige

Modejätten lanserar digital personal shopper i Sverige

"Ett stort utbud gör det svårare för kunden att hitta det de söker".

Jollyrooms nya lagermaskin halverar packtiden

Jollyrooms nya lagermaskin halverar packtiden

Kartongknivar inte hållbart under Black Week.

1
Såldes av Qliro Group - förvärvar nu konkurrent

Såldes av Qliro Group - förvärvar nu konkurrent

HSNG kompletterar utbudet.

Annons
Annons

"På Black Friday skulle vi gråta över ett sådant resultat"

E-handlarna talar ut om helgens köpfest.

Kraftig orderökning när Singles Day intog Sverige

Avslöjar: Kraftig orderökning när Singles Day intog Sverige

Vi berättar hur det gick i helgen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent

BSA KÖK & BAD AB söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webbredaktör/Marknadskoordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta