Annons

Lösplocket tar över - nu går middagskassarna back Linas Matkasse är ett av de bolag som har satsat endast på färdiga kassar

Lösplocket tar över - nu går middagskassarna back

2017-11-01 08:28

De färdiga middagslösningarna har minskat med 9 procent hittills i år.

Livsmedelsförsäljningen på nätet har hittills i år ökat med 17 procent, och under det tredje kvartalet var konsumenterna hungrigare än någonsin tidigare. Då kom försäljningen nämligen upp i en nivå som var 21 procent högre än under samma period förra året. Detta enligt Svensk Digital Handel, som tillsammans med HUI Research i dag släpper kvartalsrapporten D-food Index.

Lösplock 38% upp under Q3

Och precis som i flera tidigare rapporter är det lösplock som är den stora vinnaren. Att låta konsumenterna själva välja ut vad som ska ingå i deras e-handelsbeställning är uppenbarligen en modell som går hem. Lösplocket ökade nämligen med 38 procent under Q3, och med 37 procent om man ser till årets första nio månader.

- Det tredje kvartalet är extra intressant att följa då det fångar både perioden med industrisemester och återgången till vardag. Den starka tillväxten visar att konsumenterna återupptog sina digitala vanor efter semestern samt att nya kunder tillkommit, dessutom är det den starkaste tillväxttakten hittills under 2017, säger Malin Winbom, tf VD på Svensk Digital Handel, i ett pressmeddelande.

För den andra varianten, det vill säga de färdiga middagskassarna, ser det däremot betydligt mörkare ut. De har tidigare också ökat kraftigt, om än inte i samma utsträckning som lösplock, men nu har något hänt.

Annons
Annons

Baseras på försäljningen hos 14 företag

Middagskassarna visar nämligen upp ett facit på minus 9 procent för året hittills, och minus 7 procent för det tredje kvartalet.

D-food Index baseras på försäljningsuppgifter från Bergendahls, Coop, Delitea, Familyfood, Hemköp, ICA, Linas Matkasse, Mat och Ro, Mat.se, Mathem, Matkomfort, Middagsfrid, Willys samt Årstiderna.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

"Kan inte gå på några bilevenemang utan att jag blir igenkänd".

Annons
Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

Annons
Annons
E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta