Louis Vuitton gör som Gucci – öppnar egen e-handel i Kina

Lanserar samtidigt digital lyxklocka.

Lyxmärket Louis Vuitton öppnar nu e-handel på sin 11:e marknad. Varumärket har funnits i Kina sedan 1992 men det var först igår som man öppnade en egen e-handel på adressen LouisVuitton.cn.

Louis Vuitton har länge kämpat mot piratkopior i Kina och redan 2013 tog man, tillsammans med Alibaba, tag i problemet på marknadsplatsen Taobao. När man nu öppnar en egen e-handel i landet blir det förstås enklare för kineserna att vara säkra på att man får ett original.

Annons

12 städer till en början

Den nya e-handeln är dock inte rikstäckande i dagsläget utan det är endast 12 av de större städerna i landet som kan beställa via nätet. Butiken ska dock erbjuda inhemska betalmetoder som Alipay, UnionPay och WeChat Pay, som är mycket starka i landet.

Louis Vuitton meddelar att fler kinesiska städer ska rullas ut allteftersom. Nätbutiken ska innehålla ett utbud av det Paris-baserade märkets väskor, skor, accessoarer, klockor, resväskor och parfymer.

Företaget har sakta men säkert rullat ut egna e-handelsbutiker sedan man öppnade på nätet i Frankrike 2005. I och med den kinesiska sajten ska företaget nu bedriva e-handel i totalt 11 länder.

Lanserar smart klocka

En stor del av lanseringen ska, enligt sajten Jing Daily, även handla om en ny smart klocka vid namn Tambour Horizon. En klocka som just nu är huvudnumret i den nya e-handeln och tydligen ett försök av Lous Vuitton att försöka vinna lyxmarknaden för smarta klockor i Kina.

Louis Vuittons kinesiska nätbutik kommer inte inte långt efter att Gucci tidigare denna månad också öppnade en egen e-handel i landet.

Annons