Löwengrips nya e-handel följer i Sephoras fotspår

Skanning av hud det hetaste inom AI för skönhetsbutiker?

Entreprenören och bloggaren Isabella Löwengrip är sedan tidigare involverad i både e-handeln Flattered och skönhetsmärket Löwengrip Care & Color, som säljs både via återförsäljare och en egen nätbutik.

I slutet av maj kunde vi berätta att Löwengrip, tillsammans med sin partner Pingis Hadenius, skulle lansera ytterligare en e-handel, även denna gång inom skönhetsbranschen. Hittills har inte mycket mer än så meddelats om den nya butiken, vars namn fortfarande är okänt för den breda massan.

Annons

En skönhetsassistent till kunden

Men enligt Dagens Industri och Veckans Affärer ska den nya e-handeln använda sig av AI (Artificiell Intelligens), och de två entreprenörerna uppges ha köpt in sig i “ett nytt bolag med tidigare erfarenhet av e-handel med målet att maximera kundupplevelsen”.

- Vi tror att man kan ha ett slags skönhetsassistent som vet mycket mer om din hud och dina behov än vad du själv vet. Det kan handla om att man kan skanna sin hud och se om man är torr eller fet, och få produkter utifrån det behovet, säger Isabella Löwengrip enligt Veckans Affärer.

"På sikt ett internationellt projekt"

Att skanna hud som ett slags kundservice är dock inte något helt nytt påfund. Till exempel används upplägget redan av skönhetsjätten Sephora, men om det är därifrån Löwengrip och Hadenius har fått sin inspiration är oklart.

Enligt Pingis Hadenius är målet dock att den nya e-handeln ska bli ett internationellt företag.

- Det här är på sikt ett internationellt projekt, så vi kommer att ta ett större grepp. Vi har alltid varit väldigt digitala i allt vi har gjort och ser även ur ett internationellt perspektiv ett stort intresse för den svenska skönhetsmarknaden, sade hon till Ehandel.se tidigare i år.

Annons