Annons

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

2019-04-18 10:00

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Det brittiska skönhetsföretaget Lush bestämde sig nyligen för att gå mot strömmen. I tider när alla jagar följare och större målgrupper, tar kurser i marknadsföring för sociala medier och gör allt för att synas och höras i alla sociala kanaler - väljer Lush att sluta. 

LÄS ÄVEN: Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Med över en miljon följare i sina sociala kanaler stänger alltså skönhetsaktören ner sina konton. I sitt avskedsinlägg på Instagram skriver företaget: 

"I allt större utsträckning gör sociala medier det svårare och svårare för oss att kommunicera med varandra. Vi är trötta på att slåss med algoritmer, och vi vill inte betala för att visas i din newsfeed. Så vi har bestämt att det är dags att avsluta några av våra sociala kanaler. Från och med nu kan du prata med oss via vår livechatt på hemsidan, e-post eller telefon. Detta är inte slutet, det är bara början på något nytt."

Istället för att hålla kontakten med sina kunder på Twitter, Instagram och Facebook vill Lush istället kommunicera genom traditionella kanaler som chatt, mejl och telefon. De enskilda butikerna kan dock behålla sina konton om de vill. 

Lush beslut har skapat en del diskussioner, och en som kritiserar skönhetsföretagets val är Charlotte Rogers på Marketingweek.

Annons
Annons
- Att lämna en av de största och mest demokratiserade kommunikationsformerna känns direkt som ett misstag, skriver Charlotte Rogers. 

Enligt henne kommer Lush ha svårt att hålla liv i sitt kundengagemang utan sociala medier. Men det som också är märkligt är att det bara drygt tre veckor innan Lush offentliggjorde sitt beslut, kom Instagram ut med funktionen "Instagram Checkout". 

LÄS ÄVEN: Instagram lanserar egen checkout

När kunder nu kommer att kunna handla direkt på Instagram, utan att ens behöva lämna appen, väljer företaget att logga ut. Det är ett ovanligt val i dagens digitala samhälle, men vem vet, Lush kanske vänder det till sin vinst ändå.

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Annons
Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta