Annons

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

2019-04-18 10:00

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Det brittiska skönhetsföretaget Lush bestämde sig nyligen för att gå mot strömmen. I tider när alla jagar följare och större målgrupper, tar kurser i marknadsföring för sociala medier och gör allt för att synas och höras i alla sociala kanaler - väljer Lush att sluta. 

LÄS ÄVEN: Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Med över en miljon följare i sina sociala kanaler stänger alltså skönhetsaktören ner sina konton. I sitt avskedsinlägg på Instagram skriver företaget: 

"I allt större utsträckning gör sociala medier det svårare och svårare för oss att kommunicera med varandra. Vi är trötta på att slåss med algoritmer, och vi vill inte betala för att visas i din newsfeed. Så vi har bestämt att det är dags att avsluta några av våra sociala kanaler. Från och med nu kan du prata med oss via vår livechatt på hemsidan, e-post eller telefon. Detta är inte slutet, det är bara början på något nytt."

Istället för att hålla kontakten med sina kunder på Twitter, Instagram och Facebook vill Lush istället kommunicera genom traditionella kanaler som chatt, mejl och telefon. De enskilda butikerna kan dock behålla sina konton om de vill. 

Lush beslut har skapat en del diskussioner, och en som kritiserar skönhetsföretagets val är Charlotte Rogers på Marketingweek.

Annons
Annons
- Att lämna en av de största och mest demokratiserade kommunikationsformerna känns direkt som ett misstag, skriver Charlotte Rogers. 

Enligt henne kommer Lush ha svårt att hålla liv i sitt kundengagemang utan sociala medier. Men det som också är märkligt är att det bara drygt tre veckor innan Lush offentliggjorde sitt beslut, kom Instagram ut med funktionen "Instagram Checkout". 

LÄS ÄVEN: Instagram lanserar egen checkout

När kunder nu kommer att kunna handla direkt på Instagram, utan att ens behöva lämna appen, väljer företaget att logga ut. Det är ett ovanligt val i dagens digitala samhälle, men vem vet, Lush kanske vänder det till sin vinst ändå.

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Backar med tre miljoner.

Annons
Annons
BabyBjörn startar dotterbolag i Kina:

BabyBjörn startar dotterbolag i Kina: "Stor potential"

Expanderar i Asien.

"Om Amazon kommer hit ska vi kräva kollektivavtal"

"De ser inte människor som levande varelser".

Strejk på Amazon: “Ingen mer rabatt på våra inkomster”

Strejk på Amazon: “Ingen mer rabatt på våra inkomster”

Vill ha höjda löner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Clas Ohlsons e-handel sjönk med 13 procent

Clas Ohlsons e-handel sjönk med 13 procent

Skyller på förra årets fest.

Axfoods nya rekord - <nobr>E-handel</nobr> växte med 37 procent

Axfoods nya rekord - E-handel växte med 37 procent

Enligt färska siffror.

Rollup-Kungen förvärvar konkurrent:

Rollup-Kungen förvärvar konkurrent: "Ökar tempot"

Siktar på 100 miljoner.

Annons
Annons
Nedlagda Lantbutiken.se har öppnat igen

Nedlagda Lantbutiken.se har öppnat igen

"Tillbaka i ny kostym".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta