Annons

Lykos e-handel ökar med 47 procent - hårvård en succé Lyko har förnyat sortimentet rejält på sistone

Lykos e-handel ökar med 47 procent - hårvård en succé

2018-08-21 08:52

Lanseringen i Finland har fått positiv respons.

Lykos e-handel ökade med nära 50 procent under andra kvartalet i år.

- Det är segmentet Online som driver vår starka tillväxt med en ökning på 47 procent under kvartalet och såväl ordervärde som antal besökare ökade. Vi gjorde också som tidigare aviserats en smyglansering online i Finland med positiv initial respons, kommenterar företaget i delårsrapporten som släpptes nu på morgonen.

LÄS ÄVEN: Lyko får finsk e-handel och nytt automatlager i Sverige

Total försäljningstillväxt på 21 procent

Under samma period kom den totala försäljningstillväxten upp i drygt 21 procent och ännu bättre gick det om man ser till det första halvåret 2018. Då landade försäljningstillväxten nämligen på dryga 23 procent, vilket kan jämföras med det första halvåret under 2017 då företaget ökade med 14,5 procent.

Samtidigt visar periodens resultat fortfarande på minussiffror, men har trots det förbättrats sedan första halvåret 2017. Under årets första halvår slutade periodens resultat på -10,9 miljoner kronor, vilket kan jämföras med -14,7 miljoner under samma period förra året. 

"Hårvård vår starkaste kategori"

Förutom att merparten av tillväxten sker i e-handeln och att en del av denna tillskrivs “en tämligen omfattande sortimentsförnyelse inom segmentet retail” nämns även att hårvård är populärt hos kunderna.

Annons
Annons
- Den goda tillväxten förklaras av en stark efterfrågan inom hårvård. Även övriga kategorier har en bra ökning men professionell hårvård är fortsatt vår starkaste kategori och positionsdrivare. 

Företaget nämner också en satsning på omnikanalstrategin som genomförts under Q2, som en av orsakerna till den goda tillväxten. Dock menar Lyko att det varma vädret under sommaren närmast hämmade den totala försäljningstillväxten, som man alltså menar kunde ha blivit ännu bättre. 

EBITDA sjönk som en sten

Däremot slutar EBITDA för det första halvåret på en rejäl tillbakagång och uppnådde endast 600 000 kronor, jämfört med 18,6 miljoner under samma period i fjol. Detta förklaras dock med en kraftig satsning på marknadsföring, som förstås har kostat pengar.

- Det är en investering som redan resulterat i en ökad andel direkttrafik, vilket i förlängningen innebär en potentiellt ökad lönsamhet. Utan denna varumärkessatsning hade vårt EBITDA-resultat under första halvåret varit i nivå med samma period föregående år. Vi kommer nu att utvärdera de initialt positiva effekterna av satsningen och under andra halvåret kommer marknadsföringskostnaderna bli betydligt lägre, sammanfattar Lyko i rapporten.

Och med riktning mot framtiden, så tror Lyko att framför allt e-handeln kommer att fortsätta att växa.

- Inom Online är tillväxtmöjligheterna mycket goda med ett breddat sortiment, en stor och återkommande kundbas samt bra tillflöde av nya kunder. Under kvartalet vann vi pris som årets e-handel på Retail Awards, vilket kan ses som ett kvitto på att vi erbjuder en bra kundupplevelse och har en gynnsam position inför framtiden. Vi ser därmed fram emot en spännande fortsättning på 2018, avslutar företaget.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta