Lyxiga middagslösningar på nätet allt mer vardagligt

Mat på nätet, både när det gäller lösplock och färdiga middagslösningar, blir allt mer populärt bland de svenska hushållen. Något som öppnat upp marknaden för delikatessbutiker och lite lyxigare varianter av matkassar.

Delikatessbutikerna på nätet blir allt fler. Fisk- och skaldjursbutiken Lisa Elmqvist, med butik i Östermalms Saluhall och kunglig hovleverantör, är en av dem och i slutet av 2014 lanserades en ny e-handel för att kunna nå kunder i hela Europa. Men man är långt ifrån ensamma.

Melanders, som driver sju fiskbutiker och åtta restauranger, har även de hängt på trenden. I våras lanserade man Melanders Middagspåsar, en färdiglagad trerättersmiddag, som kan beställas i butik, i deras webbshop och via samarbetspartnern Middagskonst.se.

Annons

Utvecklat konceptet

Middagskonst, som är en prenumerationstjänst för lite mer exklusiva trerättersmiddagar anpassade för helgen, komponerar och lagar inte själva maten. Det står anslutna restauranger för och Middagskonst tar sedan hand om leveransen ut till kund.

Sedan lanseringen i våras har man utöver Melanders även lagt till Lidingö Saluhall till sina anslutna restauranger, och nyligen även värdshuset Ulla Windbladh.

– Ulla Winbladh är en av Stockholms mest klassiska värdshus och har i alla tider varit uppskattad för kvalité och vällagad husmanskost, Jag är säker på att våra nuvarande och framtida kunder kommer att uppskatta deras vällagade helgpåsar, säger Malin Molinder Hagerman på Middagskonst.

Annons