Lyxlirare på nätet visar upp fina tillväxtsiffror

Gränsen mellan lyx och näthandel börjar suddas ut och allt fler av de lite finare varumärkena har börjat hitta ut på nätet. Vissa verkar även ha hittat en modell som fungerar riktigt bra. Ralph Lauren och Michael Kors är två som kan visa upp fina siffror för tillfället.

Lyxmärken har gjort sig kända för att vara något motvilliga till att sälja på nätet, av olika anledningar. Att sälja på online kan enligt vissa urvattna varumärket, medan andra är rädda för att förlora den känsla och service som kunden får av att komma in i butiken.

Men det finns de som går mot strömmen, som till exempel Versace, det brittiska lyxmärket Mullbery och nyligen meddelade även Fendi att de ska satsa digitalt. Ralph Lauren är en annan aktör som funnits online sedan en tid tillbaka och deras satsningar har nu börjat betala av sig.

Annons

Förutom nio lokala e-handelssajter har man satsat mobilt, något som ökat den mobila trafiken med 40 procent under det tredje kvartalet, jämfört med föregående år. Under samma period såg deras globala e-handel en tillväxt på 17 procent.

– De investeringar vi gör i e-handel och multikanal visar på ett vackert sätt upp Ralph Laurens livsstil, samtidigt som vi erbjuder fokus på produkterna med en tydlig uppmaning till handling som våra kunder förväntar sig, säger Jacki Nemerov, VD och COO för Ralph Lauren.

Ska omsätta en miljard på nätet

Satsningarna på nätet fortsätter för Ralph Lauren, och även om man inte bryter ut e-handeln i försäljningssiffror, så siktar man på att omsätta 1 miljard dollar på nätet. När det kommer att ske kan Jacki Nemerov däremot inte riktigt säga.

En annan lyxlirare som kan visa upp fina siffror är Michael Kors. Under det tredje kvartalet av räkenskapsåret 2015 ökade man sin försäljning på nätet med hela 73 procent, jämfört med samma period förra året, till 39 miljoner dollar.

Siffrorna gäller för Nordamerika där nätet nu står för 7 procent av företagets försäljning. En siffra som kan öka till 20 procent i framtiden enligt Michaels Kors vd, John Idol. Som även säger att man kommer att utöka sin satsning internationellt. I år lanseras en sajt i Kanada och under nästa år tar man sikte på Japan och Europa.

En talesman för L2 Think Tank, en forskargrupp med fokus på digital innovation för lyxvarumärken, säger att Michael Kors är ett bra exempel på ett lyxigt varumärke som förstår vad det handlar om när det gäller e-handel.

– Varumärket har gjort betydande investeringar, bland annat genom en mobiloptimerad e-handelssajt som omedelbart parar ihop besökaren med sin närmaste butik. Varumärket är också aktiva i sociala medier och var en av de första företagen att experimentera med Instagram-reklam, säger talespersonen.

Källa: IR (1, 2)

Annons

Annons