Lyxvarumärken stämmer Alibaba för falska varor

Alibaba stäms av Gucci, Yves Saint Laurent och ett antal andra lyxvarumärken som hävdar att den kinesiska e-handelsjätten medvetet gjort det möjligt att sälja förfalskade produkter.

Alibaba har enligt egen utsago jobbat hårt för att få bort förfalskningar och piratkopior från sina sajter. Inför börsnoteringen förra året tog den kinesiska e-handelsjätten i med hårdhandskarna, och förutom att man rensade bort ett stort antal förfalskade produkter, infördes ett nytt system som stänger av säljare efter att de upprepade gånger listat piratkopior.

Men man har inte tydligen inte gjort tillräckligt och e-handelsjätten stäms nu av Gucci, Yves Saint Laurent och andra lyxvaruvarumärken som ägs av det Paris-baserade holdingbolaget Kering. I stämningen som lämnats in till till en federal domstol på Manhattan hävdar tillverkarna att Alibaba medvetet gjort det möjligt att sälja förfalskade produkter genom sina sajter.

Annons

– Vi fortsätter att arbeta tillsammans med ett flertal varumärken för att hjälpa dem att skydda sina immateriella rättigheter. Tyvärr har Kering-gruppen valt en väg med onödiga tvister i stället för ett konstruktivt samarbete. Vi anser att detta saknar grund och vi kommer att bekämpa det kraftfullt. säger en talesperson för Alibaba.

Underlättat försäljningen

Enligt stämningen ska köpare bland annat ha kunnat köpa förfalskade Gucci-väskor för mellan 2 och 5 dollar om de köpt minst 2 000 enheter. Det då en motsvarande äkta Gucci-väska kostar runt 795 dollar.

Alibaba anklagas även för att ha underlättat för säljare på marknadsplatsen att tillverka, sälja samt handla med förfalskade produkter som bär kända varumärken. Man ska inte heller ha gjort något för att förhindra säljare även efter det att man informerats om att det rört sig om förfalskade produkter.

Det här är andra gången som varumärken inom Kering-gruppen stämmer Alibaba för förfalska produkter sedan i somras. Då drogs stämningen tillbaka och bolaget valde att förhandla direkt med Alibaba. Den här gången ser det inte ut att lösas lika smidigt och tillverkarna söker nu skadestånd och ett föreläggande för påstådda varumärkesintrång.

 

Källa: ReCode

Annons