Annons

M-handeln är begränsad och irriterar användarna

M-handeln är begränsad och irriterar användarna

2013-08-21 11:38

Mobilsurfandet ökar men knappt var femte smartphone-användare i Sverige shoppar via en mobil sajt. Ännu färre handlar via en mobilapp. Anledningen är att de mobilanpassade sajterna upplevs som både svårnavigerade och för begränsade.

Vi har tidigare rapporterat om att näthandeln från smartphones ökat med nästan 60 procent under det senaste året. 2012 stod smartphones för 2,7 procent av den totala näthandeln, ett år senare ligger nivån på 4,3 procent.

Den undersökningen gällde dock främst USA och här i Sverige verkar vi inte vara lika positivt inställda till m-handel. Enligt en undersökning som programvaruföretaget Episerver låtit göra är det mindre än var femte användare som utnyttjar sin smartphone för att handla via mobila sajter eller genom appar.

När det gäller bokning av resor, hotell och restauranger är siffrorna ännu lägre, 16 procent.
– Trots att mobilsurfandet har fått sitt absoluta genomslag, visar undersökningen att många företagssajter inte hänger med i utvecklingen. Det viktigaste idag med den digitala närvaron, är förmågan att skapa en positiv upplevelse för besökaren oavsett var han eller hon befinner sig och oavsett vilken utrustning som används – mobil, surfplatta eller dator, säger Peter Sunna som är expert på mobila plattformar hos Episerver.

Lämnar och kommer aldrig tillbaka

Att surfa på Internet via webbläsaren är den vanligaste användningen av en smartphone, tätt följt av appar. De vanligaste anledningarna till att använda smartphonens webbläsare eller appar är för att söka information, kolla mejl, läsa nyheter och att kolla och uppdatera sociala medier.

Men även om mobilsurfandet tagit fart så har e-handel via mobilen inte riktigt fått fäste ännu enligt Episerver.
– En bidragande orsak kan vara att smartphone-användarna generellt är missnöjda med framför allt de mobilanpassade sajterna, som upplevs som både svårnavigerade och för begränsade. De flesta lämnar också svåranvända sajter för att aldrig komma tillbaka, säger Peter Sunna.
Över hälften upplever att de flesta mobilsajter är svåra att använda. Samtidigt är tålamodet med dåliga sajter kort. Den vanligaste reaktionen är att helt enkelt lämna sajten och många uppger dessutom att de sedan aldrig kommer tillbaka. Var tredje prövar att gå till en konkurrerande sajt istället.

Vill ni ta del av hela rapporten och se en sammanfattning av siffrorna i undersökningen kan ni göra det här.


Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Jimmy Öström
2013-08-21 11:46

Håller med, ärligt talat så MÅSTE man ha en mobilanpassad hemsida, GLÖM allt annat skit under en tid och SATSA på detta!!!

pyhobby
2013-08-21 13:40

Då vill jag tillägga att man i så fall måste ha en sjukt bra mobilanpassad sida. En dålig svårnavigerad mobilanpassad sida är sjukt irriterande. Jag har än så länge inte besökt en enda mobilbutik som jag tyckt varit riktigt bra.

Något tips på bra "mobilbutiker" att få inspiration ifrån skulle smaka mumma:)



Lastbryggan
2013-08-21 13:57

Ser artikeln som något positivt i den meningen att vi måste lyckats ganska bra med vår mobilsida.

Vi har testkört den med ett fåtal besökare under drygt en månad med lysande bra resultat. Igår började vi med att flytta besökare med mobila enheter automatiskt till mobilsidan och till att börja med flyttar vi enbart Android och ios.

Jag kan sammanställa en fullständig rapport på forumet (eller kanske till E-handelsdagarna i Sundsvall) när det gått en månad och jag har mer grund för statistiken.

För att inte snurra till det för surfaren så är vi mycket tydliga när man kommer till mobilsidan och talar om att dem är just där. Denna lilla "ruta" syns bara första gången de kommer in och kommer bara upp när en ny session startas.

Jag tror också att det skall vara lätt att ta sig tillbaka till huvudsidan om man föredrar det.

Jimmy Öström
2013-08-21 14:21

Tror du är helt fel ute Pyhobby, i ärlighetens namn HUR enkelt är det att surfa på en sida med sin mobil som INTE är mobilanpassad, piss är det.

Men vill du ha en bra mobilsida säger jag www.mcdonalds.se

pyhobby
2013-08-21 22:26

Jimmy: Ibland är det betydligt enklare än att surfa på en pissig mobilsida.

Jag säger inte att mobilanpassning är skit. Men jag är övertygad om att det är ruggigt viktigt att göra det bra om det ska ge önskad effekt.

mephisto73
2013-08-22 03:09

Jag tycker det är en onyanserad bild som ges här. Vad vi har sett är att det skiljer mellan mobil och surfplattor en hel del - surfplattor konverterar lika bra eller bättre än desktop/laptop, medan mobiler har svårt att hänga med. Detta tror jag reflekterar det faktum att UX på en mobil/liten skärm (< c:a 5") än så länge är starkt begränsad av det minimala interfacet. Att lösa komplexa uppgifter (som att söka, jämföra och beställa en produkt) kommer alltid vara svårare på en liten skärm jämför med en större. Det vore konstigt om man skulle se samma CR på små skärmar som på stora.

Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Annons
Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

"Kommer att bli den nya standarden".

EU-kommissionen bekräftar:

EU-kommissionen bekräftar: "Amazon ska granskas"

Frias samtidigt i Tyskland.

År 1: Från 0 till 4000 kunder

År 1: Från 0 till 4000 kunder

I mer än 60 länder världen över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner:

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner: "Superstolta"

"Redo att ta bolaget till nästa nivå".

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Annons
Annons
Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta