M-handeln är begränsad och irriterar användarna

Mobilsurfandet ökar men knappt var femte smartphone-användare i Sverige shoppar via en mobil sajt. Ännu färre handlar via en mobilapp. Anledningen är att de mobilanpassade sajterna upplevs som både svårnavigerade och för begränsade.

Vi har tidigare rapporterat om att näthandeln från smartphones ökat med nästan 60 procent under det senaste året. 2012 stod smartphones för 2,7 procent av den totala näthandeln, ett år senare ligger nivån på 4,3 procent.

Den undersökningen gällde dock främst USA och här i Sverige verkar vi inte vara lika positivt inställda till m-handel. Enligt en undersökning som programvaruföretaget Episerver låtit göra är det mindre än var femte användare som utnyttjar sin smartphone för att handla via mobila sajter eller genom appar.

Annons
Annons

När det gäller bokning av resor, hotell och restauranger är siffrorna ännu lägre, 16 procent.

– Trots att mobilsurfandet har fått sitt absoluta genomslag, visar undersökningen att många företagssajter inte hänger med i utvecklingen. Det viktigaste idag med den digitala närvaron, är förmågan att skapa en positiv upplevelse för besökaren oavsett var han eller hon befinner sig och oavsett vilken utrustning som används – mobil, surfplatta eller dator, säger Peter Sunna som är expert på mobila plattformar hos Episerver.

Lämnar och kommer aldrig tillbaka

Att surfa på Internet via webbläsaren är den vanligaste användningen av en smartphone, tätt följt av appar. De vanligaste anledningarna till att använda smartphonens webbläsare eller appar är för att söka information, kolla mejl, läsa nyheter och att kolla och uppdatera sociala medier.

Men även om mobilsurfandet tagit fart så har e-handel via mobilen inte riktigt fått fäste ännu enligt Episerver.

– En bidragande orsak kan vara att smartphone-användarna generellt är missnöjda med framför allt de mobilanpassade sajterna, som upplevs som både svårnavigerade och för begränsade. De flesta lämnar också svåranvända sajter för att aldrig komma tillbaka, säger Peter Sunna.

Över hälften upplever att de flesta mobilsajter är svåra att använda. Samtidigt är tålamodet med dåliga sajter kort. Den vanligaste reaktionen är att helt enkelt lämna sajten och många uppger dessutom att de sedan aldrig kommer tillbaka. Var tredje prövar att gå till en konkurrerande sajt istället.

Vill ni ta del av hela rapporten och se en sammanfattning av siffrorna i undersökningen kan ni göra det här.

Källa: Press

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!