Annons

MQ överväger att stänga butiker efter svag rapport MQ kan komma att stänga fysiska butiker

MQ överväger att stänga butiker efter svag rapport

2018-03-19 08:08

Börsras blev sista droppen.

Klädkedjan MQ ska utvärdera behovet av att eventuellt stänga några av kedjans fysiska butiker. Det meddelar kedjans vd Christina Ståhl efter att företaget i förra veckan släppte ännu en svag kvartalsrapport.

Rapporten hade fått rubriken "Ett svagt kvartal i en marknad i förändring" och konstaterade att nettoomsättningen under det andra kvartalet, som för MQ infaller mellan december och februari, hade minskat med 9,7 procent. Det innebär att koncernen under kvartalet omsatte 448 miljoner kronor.

Sett till första halvåret av räkenskapsåret minskade nettoomsättningen med 5,7 procent, till 887 miljoner kronor.

"Ska göra rätt saker i rätt takt"

Christina Ståhl menar att det nu är dags att agera på de vikande siffrorna.

Annons
Annons
- Självklart är det så att ingen företagsledning i Sverige ser denna typ av siffror utan att agera. Men vi ska göra rätt saker och i rätt takt, och det kommer vi att göra grundligt och komma tillbaka innan vi presenterar det i detalj, ska hon ha svarat på frågan om det är aktuellt att stänga ner butiker inom den närmsta framtiden, enligt Dagens Industri.

"Svårt för kunderna att anamma"

Hon sa även att företaget "gärna lägger på en växel till och utvecklas ytterligare" i e-handeln, och tillade:

- Man ska också komma ihåg att vi kommer ifrån traditionell fysisk handel, och det kan göra att kunderna har lite svårare att anamma oss som en ren e-handelsaktör.

Samtidigt ska Ståhl ha berättat att e-handel inte har blivit så stor som bolaget hade tänkt sig att den skulle vara vid det här laget. Dessutom ska företaget ha berättat att de ofta medvetet lägger sina hyreskontrakt för de fysiska butikerna på korta perioder om cirka ett till två år.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta