MTG ska återigen satsa på E-handel i ny allians

Modern Times Group mer känt som MTG meddelar nu att man gått med i en europeisk medieallians. Det är mediebolagen ProSiebenSat1, Channel 4, TF1 och MTG som skall hitta nya investeringsmöjligheter tillsammans. Inte oväntat är e-handel ett område man kommer fokusera på.

MTG:s nya samarbete med ProSiebenSat1, Channel 4 och TF1 sägs vara en unik möjlighet för nystartade företag som vill växa geografiskt.

MTG är inte främmande inför att använda sina olika kanaler för att växa andra bolag. De ägde tidigare CDON Group som då ofta syntes inom MTG:s nätverk. Den nya alliansen skall även satsa på bland annat e-handel.

Annons

– Genom alliansen skapas en stark europeisk aktör vars medlemmar ges möjlighet att investera i nystartade, konsumentinriktade digitala företag inom till exempel annonsering, sociala medier, e-handel eller marknadsföring, som vill utöka sin verksamhet internationellt. I gengäld kommer mediebolagen att erbjuda en viss mängd annonsutrymme, skriver MTG i ett pressmeddelande.

Denna modell påminner om Aggregate Media som länge jobbat med att ta andelar i utbyte mot mediautrymme. Ett bolag som också satsat mycket på e-handel.

Effektivt sätt att öka tillväxten

MTG påpekar även sin långa erfarenhet av att bygga framgångsrika internationella varumärken och ger CDON och Nelly som exempel.

– MTG har alltid legat i framkant när det gäller digital utveckling. Att göra det här tillsammans med ProSieben och andra kommer att ytterligare öka den starka tillväxt vi redan har på området. Vi har gjort ett antal affärer där vi bytt annonsutrymme mot delägande genom åren, och vi vet att det kan vara ett mycket effektivt sätt att både öka tillväxttakten i det bolaget och att skapa aktieägarvärde för MTG, säger Jørgen Madsen Lindemann, MTG:s VD och koncernchef.

 

Källa: Press
På bild: Jørgen Madsen Lindemann

Annons
Annons