Macy´s öppnar upp för en ny kinesisk e-handelssajt

Efter en lyckad satsning på Alibabas marknadsplats Tmall planerar varuhuskedjan att lansera en egen kinesisk e-handel under nästa år.

I slutet av 2015 öppnade Macy’s en butik på Alibabas e-handelsplattform Tmall. Något den amerikanska varuhuskedjan gjorde efter att man inte riktigt lyckats locka de kinesiska e-handelskunderna via sin egen sajt, Macys.com.

Satsningen på Tmall verkar däremot ha gått bättre och Macy’s säger sig nu ha planer på att lansera en kinesiska e-handelssajt under 2017 för att kunna öka sin närvaro ytterligare på världens största e-handelsmarknad.

Annons

En av de mest populära på Tmall

Enligt Internet Retailer vill Macy’s inte avslöja några försäljningssiffror sedan lanseringen på Tmall men varuhuskedjan säger sig nu vara en av de mest populära återförsäljarna på den kinesiska marknadsplatsen.

Kineserna ska även ha ett gott öga till Macy’s offline. Den amerikanska jätten har inga butiker i Kina i dagsläget men många kinesiska konsumenter besöker kedjans butiker när de reser till USA.

Macy’s säger sig dock inte ha några planer på att öppna butiker i Kina även om företaget konstaterar att det är svårt att nå de kinesiska konsumenterna utan en fysisk närvaro.

Annons