Annons

Majoriteten av svenskarna vill ha digitala kvitton Det här vill de flesta slippa ha i plånboken

Majoriteten av svenskarna vill ha digitala kvitton

2017-01-02 15:20

Över hälften av svenskarna vill få digitala kvitton och nästan lika många vill kunna betala med mobilen i fysiska butiker.

För att uppmärksamma att det i år är 20 år sedan de första nätbankerna uppstod har Tieto gett SIFO i uppdrag att undersöka svenskarnas inställning till framtidens digitala bank- och betaltjänster.

Undersökningen klargör att mobila betalningstjänster blir allt populärare, även om kort och kontanter fortfarande är populärast. Vid köp i fysisk butik kunde 41 procent tänka sig att betala med mobilen (exempelvis via Swish) och 63 procent skulle välkomna möjligheten att betala direkt via internetbanken.

Fler vill ha digitala än fysiska kvitton

Därtill vill fler än hälften, 54 procent, ha ett digitalt kvitto - medan 44 procent fortfarande föredrar det klassiska papperskvittot.

- Digitaliseringen av bank- och betaltjänster är inne i ett viktigt skede. Utmaningen nu är att skapa användarvänliga system som gör det enkelt för konsumenter och företag att köpa och sälja varor och tjänster - samtidigt som viktig administration såsom fakturering och inbetalning av moms automatiseras. Här finns stora samhällsvinster att göra och det gäller att svenska banker agerar snabbt tillsammans med andra aktörer inom det finansiella ekosystemet för att vi ska kunna fortsätta ligga i framkant för utvecklingen, säger Charlotta Wark, chef för digitala betalningslösningar på Tieto, i ett pressmeddelande.

Undersökningen kommer kort efter att Riksbanken öppnat för möjligheten att införa en så kallad e-krona, som då skulle funka som en digital valuta. Det förslaget mottogs dock negativt av de tillfrågade personerna. Hela 47 procent tycker inte att Sverige ska bli världens första land att införa det konceptet. Endast 9 procent var positiva till förslaget.

Annons
Annons

Tror på e-kronan

Men Charlotta Wark på e-kronans framtid.

- Skulle e-kronan bli verklighet kan Sverige bli det första landet i världen med en egen digital valuta. Initiativet kan bidra till att snabba på utvecklingen av nya digitala tjänster inom området, vilket är positivt. Samtidigt finns en tveksamhet bland konsumenter kring vilket mervärde en sådan valuta kan ge, inte minst i en tid då allt fler alternativa digitala betaltjänster lanseras, säger hon.

Undersökningen  genomfördes med hjälp av för TNS Sifos webbpanel i mitten av december och 1268 personer deltog.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons
NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons
Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta