Man of a Kind i logistikkaos – men nu ökar omsättningen

"Vi har jobbat stenhårt för att lösa detta".

Imorse kunde vi berätta om RNB-ägda Polarn O. Pyret, som ökat sin svenska e-handel med 53 procent bara under det senaste kvartalet.

LÄS ÄVEN: Polarn O. Pyrets e-handel ökar med 53 procent i Sverige

Annons

Från en till nio miljoner i omsättning

Nu visar det sig att även ett annat av koncernens bolag, Man of a Kind, ökar sin e-handel. Vi har tidigare berättat om herrmodesatsningen, som till en början dock blev en rejäl flopp.

LÄS ÄVEN: RNB:s e-handelsflopp: “Försäljningen har varit marginell”

Under det senaste året, alltså mellan juni 2017 och maj 2018, har försäljningen inte direkt nått stjärnorna, men i alla fall tagit fart. Enligt koncernens årsrapport ska Man of a Kind ha omsatt 9,1 miljoner under nämnda period, vilket alltså kan jämföras med endast 1,1 miljoner under det första halvåret efter starten under hösten 2016.

"Tappat potentiell försäljning"

Nu tycks satsningen dock ha fått ett annat problem på halsen, nämligen stora logistikproblem. Under rubriken “Man of a Kind med logistikproblem i kvartalet”, redogör företaget för hur den senaste tiden präglats av bland annat försenade leveranser till kunderna.

- Logistik och hanteringsproblem har hindrat Man of a kind från att fullfölja en inte obetydlig del av sina order och därigenom tappat en del av den potentiella försäljningen. Ändå når försäljningen tre miljoner kronor i kvartalet, jämfört med noll miljoner  under motsvarande kvartal föregående år. Rörelseresultatet är minus tre miljoner kronor, vilket är en miljon bättre än motsvarande kvartal föregående år, sammanfattar man i årsrapporten.

"Våra kunder har fått en underleverans"

När Ehandel.se hör av sig till Man of a Kind så bekräftar företagets operativa chef Marcus Uggla, att logistikproblemen förekommit samt att detta beror på att företaget har börjat dela varulager med Department & Stores, som i sin tur haft logistiska problem under våren. 

- Man of a kind jobbar nära Departments & Stores när det kommer till vårt sortiment. Departments & Stores driver många butiker på varuhusen NK i Stockholm och Göteborg och tillsammans med deras inköpare träffar vi och tar in några av de starkaste varumärkena inom exklusivt herrmode. För att ytterligare öka synergierna bolagen emellan har vi arbetat med en varulagerintegration för att öka tillgängligheten till våra kunder. Vi har under en intrimningsperiod haft en del utmaningar med detta, skriver han och fortsätter: 

- Vi har så långt det har varit möjligt försökt att lösa leveranserna till våra kunder, men i några fall har det tyvärr inneburit att våra kunder har fått en underleverans. Vi har jobbat stenhårt för att lösa detta och de flesta problemen är nu åtgärdade, men det återstår en del arbete för att få processer och IT-system att vara hundraprocentigt uppdaterade.

Annons

Annons