Annons

Män räddar decemberhandeln - shoppar i sista stund

Män räddar decemberhandeln - shoppar i sista stund

2018-12-18 08:57

Litar på e-handeln.

Betalbolaget Klarna har tittat närmare på decemberhandeln på nätet och sett flera trender i transaktionerna. Precis som Ehandel.se kunde konstatera igår så ser Klarna också en förflyttning bakåt av julhandeln, in i november.

LÄS ÄVEN: Julhandeln har flyttat - supersvag ökning i december

"Lite sämre framförhållning"

Enligt betalbolaget så ökade dock handeln genom Klarna även under de första veckorna i december. Vilka är det då som väntar längst med att klicka hem julklapparna? Bland Klarnas kunder är det tydligen männen.

Annons
Annons
- Det ser ut som att män shoppar senare än kvinnor under årets julhandel. Män har, jämfört med kvinnor, ökat sin relativa andel köp under de första veckorna i december, men samtidigt sänkt snittordervärdet jämfört med övriga året. Vi kan bara spekulera i vad det beror på, men männen tycks ha haft lite sämre framförhållning och tycks dessutom köpa lite billigare saker i december jämfört med hur de handlar resten av året, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende, i ett pressmeddelande.

Enligt Klarna så har männen än så länge i december fördubblat antalet köp inom varukategorierna mode och skönhet, jämfört med det årliga genomsnittet, medan motsvarande siffra ska vara oförändrad bland kvinnor.

"Betydligt lägre tillväxt än Black Week"

Klarna verkar dock vara nästintill övertygade om att många planerar sina julklappsinköp till Black Week.

- Onlinehandeln under de första veckorna i december fortsätter växa, men har precis som förra året en betydligt lägre tillväxt än Black Week. Orsaken till detta finns möjligtvis i att fler planerar sina köp till den stora shoppingveckan i slutet av november när många butiker erbjuder stora prisreduceringar, skriver betalbolaget.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

Det amerikanska cykelbudet fick ge namn till Martins märke.

Annons
Annons
Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Exklusivt: Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Har spikat lanseringsdatum för brittisk sajt.

Gekås nya storsatsning:

Gekås nya storsatsning: "Som e-handel fast bättre"

Deras egen variant av webbshop.

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

"Vi vågar prova oss fram och driva innovativa lösningar".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu <nobr>e-handel</nobr>

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu e-handel

Kan lansera Click&Collect.

Leveranskritik mot MediaMarkt:

Leveranskritik mot MediaMarkt: "Har fått vissa utmaningar"

Beställningar från början av december har inte kommit fram.

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Nätapoteket går inte att stoppa?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.

Jula Sverige AB söker:

e-handelsspecialist

BabyBjörn AB söker:

E-commerce Store Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta