Mannen bakom Apple Store expanderar nu sin nätbutik

Personlig service och leverans inom fyra timmar är det nya receptet.

I augusti förra året skrev vi om startup-företaget Enjoy som vill revolutionera e-handeln. För att konkurrera med stora butikskedjor och e-handelsjättar som Amazon vill man erbjuda något nytt och det handlar inte bara om snabba leveranser. Hjärnan bakom e-handelsbolaget Enjoy är Ron Johnson som var med och byggde upp Apples populära fysiska butiker.

Ron har nu tagit konceptet med personlig service till nätet. Enjoy har utökat antalet produkter man sålde ifrån starten, 29 stycken, till dagens 150. Det handlar främst om teknikprylar som exempelvis Apples olika produkter men även flygande drönare och andra avancerade manicker.

Annons

Likt Apples butiker säljer man hos Enjoy en upplevelse utöver själva produkten. Enjoy erbjuder förstås snabb leverans för att kunna konkurrera med Amazon, inom fyra timmar, men företagets unika försäljningsargument är personlig service.

Utbildning utan extra kostnad

Utan extra kostnad får kunden en personlig genomgång och utbildning i produkten man köpt utav en expert. Detta sker på plats hos kunden och utan att det kostar något extra. Hur man lyckas få ekonomi i affären förklarar Ron Johnson med att man helt enkelt säljer produkter med bra marginaler. Företaget håller en prisnivå likt fysiska butiker och använder sedan kostnaden för butiken till att istället erbjuda service på plats.

Enoy delger inga konkreta siffror men säger att man besöker tio gånger fler kunder än för ett år sedan. Även om bolaget tagit in 80 miljoner dollar i riskkapital ska man också ta det lugnt med expansionen.

Två nya städer får Enjoy

Nu är det dock dags att expandera utanför San Francisco och New York där bolaget varit hittills. Los Angeles fick tillgång till Enjoy-leveranser i april och företaget ska öppna i Chicago nu i maj.

Företagets affärsidé är inte bara attraktiv för kunderna utan även för företag. Företag som vill leverera sin produkt med stil och klass, och en levande manual, samarbetar gärna med Enjoy då de blir garanterade att varumärket respekteras vid leveransen.

En annan fördel med Enjoy sägs vara returerna. Eller snarare att man inte har några returer. Enligt Ron Johnson behåller 99 procent av kunderna sina varor.

Annons