Annons

Marketplace bakom CDON:s förstaplacering

Marketplace bakom CDON:s förstaplacering

2019-02-01 07:09

Möjlighet att träffa mycket bredare i marknadsföringen.

Nyligen publicerade vår analysavdelning en topplista över de e-handelssajter som hade bäst trafikranking hos Amazons mättjänst Alexa. Den svenska e-handlaren CDON klättrade hela tre platser på listan, jämfört med året innan, och tog därmed toppositionen av modejätten Zalando.

LÄS ÄVEN: Topplista: E-handlarna som rankar bäst

CDON, som toppade listan, följdes sedan av Zalando och Adlibris. Alla tre är miljardbolag och storlek spelar förstås in i listan. Vi frågade dock CDON om de gjort något speciellt som lyft deras synlighet på webben den senaste tiden.

Har ni gjort något konkret det senaste året som legat till grund för detta?

Annons
Annons
- Vi arbetar dagligen med att optimera vår trafikdrivning till sajten från alla våra kanaler. Tittar vi tillbaka på 2018 så ser vi att Marketplace påverkar trafiken positivt då vi får in nya kategorier och produkter hela tiden. Detta gör att vi har möjlighet att träffa fler sökningar från kunder och kan då nå ut bredare i både organiskt och betald trafikdrivning, säger CDON:s marknadschef Philip Mossinger.

CDON Marketplace är som vi vet företagets marknadsplatssatsning och den delen som företaget just nu satsar mest på. I och med att de får in fler e-handlare som säljer på plattformen så ökar alltså möjligheten att nå ut.

Hur jobbar ni med er närvaro på nätet?

- Detta är vårt största fokus såklart. Vi siktar alltid på att finnas där kunden är och vara relevanta i det kunden eftersöker. Detta görs i olika omfattning i de allra flesta digitala kanaler så som SEM, SoMe, Display, Price comparison och Affiliate. Här har varje kanal en strategi beroende på var i funneln vi vill fånga kunden.

Företagets marknadsplats verkar dock vara kärnan i ekvationen och det som gör att man nu kan nå en större kundgrupp.

- Marketplace gör att vi snabbt får upp en bredd av produkter och kategorier vilket gör att vi har möjlighet att träffa mycket bredare i marknadsföringen och därav av en större kundgrupp, konstaterar Philip Mossinger.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons
NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons
Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta