Krönika: Marknadsplatserna tar mark och framtidsrustar

Inköpsexperten Martin Granberg om marknadsplatsernas senaste framsteg och CDON:s skifte.

Ett halvår efter min förra krönika om marknadsplatser så har det rört på sig både internationellt och på den svenska marknaden. Vi har här på Ehandel.se kunnat läsa om att Amazon stärkt upp sin position i Europa med både snabbleverans via Amazon Prime Now och genom att till exempel sälja egna märkesvaror i den redan existerande produktportföljen.

Det går även rykten om Amazons logistikprojekt "Dragon Boat" som tillsammans med "Fulfillment by Amazon" innebär att de tar ett par steg framåt jämfört med sina konkurrenter och erbjuder en fullständig lösning på säljarens olika problem.

Annons

CDON strömlinjeformar sig

Alibaba som är den andra stora spelaren tittar på logistikhubbar på ett flertal ställen runt om Europa och där har även Öresundsregionen varit på tapeten. De har även flaggat för att de kommer att öppna ett flertal kontor i olika europeiska länder. Alibaba har även tagit sig in på en del nya marknader i Asien och säkrat upp bakåt genom att investera i stödjande verksamheter som betaltjänster och logistik. Detta för att nå sitt mål på cirka 900 miljarder 2020, ett ganska högt mål med andra ord.

I vår egen lilla ankdamm som är något avskärmad ifrån resten av Europa så har CDON strömlinjeformat verksamheten och skurit bort en del personal samtidigt som den stora nyheten är att de sålt av Tretti till en dansk konkurrent.

En smakfull lösning

Det är en intressant utveckling då de genom detta löser problem som de antagligen har brottats med ett tag då det är svårt att få andra aktörer att sälja på Marketplace om CDON:s egna bolag är "preferred partner". I stället har de nu skapat en konkurrensutsatt marknad vilket gör deras marketplace mer intressant för andra spelare, samtidigt som de bundit upp köparen på löpande tjänster och fått hyfsat betalt på samma gång.

En mycket smakfull lösning som banar vägen för CDON:s mer nischade profil som en renodlad marketplace-aktör men där de behåller sina egna bolag om det inte finns en aktör som kan fylla hålrummet i "portföljen" på marknadsplatsen.

Mindre e-handlare får nya verktyg

Värt att ha i åtanke är också att om till exempel Amazon vill ta sig in på den skandinaviska marknaden så gör de det lättast genom ett förvärv, och tröskeln är alltid lägre om man köper verksamheter som påminner om den egna.

De närmaste åren kommer bli mycket spännande då de stora spelarna har kapital att ta fram nya flexibla lösningar som förhoppningvis kommer spilla över på mindre e-handlare som får fler verktyg att jobba med.

Annons