MasterCards nya E-plånbok ska minska köpfriktionen

Nordea, SEB och Swedbank lanserar digitala plånböcker baserade på MasterCards digitala plattform MasterPass. Det innebär att bankerna kan erbjuda egna digitala plånböcker till sina kunder för att shoppa på nätet från vilken uppkopplad enhet som helst.

Digitala plånböcker är inget nytt och sedan tidigare finns bland annat aktörer som WyWallet, PayPal och Visas "V.me". Det som är intressant med den här lösningen är de aktörer som ställer sig bakom, alltså Nordea, SEB och Swedbank. Med de digitala plånböckerna vill bankerna ge konsumenter ett tryggt och bekvämt sätt handla på nätet från alla typer av enheter och operativsystem.

Tanken med MasterPass är att göra betalprocessen enklare hos de e- och m-handlare som har en “Buy with MasterPass”- knapp, eftersom MasterPass automatiskt fyller i namn, adress- och kortinformation vid varje enskilt köp. I Sverige kommer användare också att kunna öppna sin digitala plånbok och godkänna köp med hjälp av Mobilt BankID.

Annons

Användare kan lagra alla sina MasterCard-kort men även bank-, kredit- och förbetalda kort från andra kortvarumärken samt önskade leveransadresser i sin digitala plånbok. Vid köpet kan man sedan välja vilket kort och leveransadress som ska användas.

– Vi är väldigt stolta över att meddela att Nordea, SEB och Swedbank kommer lansera digitala plånböcker baserade på MasterCards digitala plattform MasterPass. Tack vare samarbetet med dessa banker kommer en säker, smidig och smart digital plånbok, som kan användas i hela världen och i vilken man kan lagra kort från alla kortvarumärken, att bli tillgänglig för miljoner svenska konsumenter, säger Mats Taraldsson, affärsutvecklingschef MasterCard Norden och Baltikum.

Paynova hakar på

MasterPass kommer att lanseras i Sverige under 2014 och då planerar Nordea, SEB och Swedbank att börja med att erbjuda de digitala plånböckerna. Men man är inte ensamma, även betaltjänstleverantören Paynova kommer att erbjuda MasterPass-checkout-knappen.

Det betyder att alla e-handlare som är anslutna till Paynova enkelt kan erbjuda MasterPass-knappen på sina sajter

– Vi är stolta över att MasterCard har valt Paynova som första betaltjänstleverantör i Norden att lansera MasterPass. I och med detta tar Paynova ytterligare steg i att möta konsumenten för ökad kundlojalitet samt snabbare och enklare köp på nätet, säger Daniel Ekberger, vd Paynova.

Ska underlätta e-handeln

Tanken är alltså att lösningen ska underlätta e-handeln eftersom konsumenten inte behöver knappa in adress- namn och kontaktinfo vid varje enskilt köp. Det görs automatiskt i och med MasterPass, och den digitala plånboken kan kunden få tillgång till på lite olika sätt.

– Detta kan ske på olika sätt beroende på vilken eller vilka metoder plånboksutgivaren väljer att stödja. Datat kan förladdas av plånboksutgivaren eller så kan plånboksinnehavaren lägga in sina kortdata och leveransaddresser själv, eller en kombination av bägge metoderna, säger Mats Taraldsson.

Något som betyder att kunden inte behöver ha tillgång till en digital plånbok första gången de handlar med hjälp av knappen "Buy with MasterPass".

Annons

– Om konsumenten inte har en digital plånbok men klickar på ”Buy with MasterPass”-checkoutknappen så erbjuds konsumenten att registrera sig för en digital plånbok, baserad på MasterCards digitala plattform MasterPass, bland de som ger ut denna digitala plånbok, säger Mats Taraldsson.

Källa: Press

Annons