Annons

Mat på nätet kan leda vägen för resten av e-handeln Amish Patel/Flickr (CC BY-ND 2.0)

Mat på nätet kan leda vägen för resten av e-handeln

2015-09-30 10:07

Fler aktörer, nya koncept och konsumenter som efterfrågar enkelhet i vardagen bidrar till att livsmedelshandeln på nätet praktiskt taget kokar. I takt med att branschen växer kan vi få se nya vardagsvanor och e-handelsleveranser.

Under årets första kvartal ökade livsmedelsförsäljningen på nätet med 46 procent jämfört med samma period förra året. Framförallt är det försäljningen av lösplock som rusar iväg med en tillväxt på hela 65 procent.

Man ska dock komma ihåg att livsmedelsförsäljningen på nätet fortfarande utgör en marginell andel av den totala marknaden. Cirka en procent av den totala omsättningen finns i näthandeln, men många i branschen väntar nu på ketchupeffekten.

– Marknaden rör på sig, kedjorna satsar allt mer på digitala kanaler och det sker en omstrukturering bland de renodlade aktörerna. Det kommer därför att bli intressant att följa marknadens utveckling framöver, kommenterade Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel, tillväxten tidigare i år.

Svensk e-handel ligger i framkant i många branscher men nätmaten har släpat efter. Enligt en artikel i Computer Sweden beror det bland annat på att mat på nätet är förknippat med stora kostnader och en svårlöst logistik. För renodlade nätmathandlare krävs det ett eller flera centrallager att skicka ut maten ifrån. Leveransen ut till kund skiljer sig också åt.

– Mat kräver en helt annan distribution eftersom det handlar om färskvaror. Det gör tiden mer begränsad om den ska levereras till din dörr – andra paket kan man ju hämta lite när man vill, säger säger Jonas Ogvall i en intervju med Computer Sweden.

Måste se alla kanaler tillsammans

Att mat på nätet tagit fart på senare tid beror delvis också på att de traditionella dagligvaruhandlarna först inte intresserat sig för e-handeln. Inte förrän hösten 2014 deklarerade Ica att det var dags och Axfood, som äger kedjorna Hemköp och Willys, har precis börjat testa sig fram.

Att jättarna nu tagit klivet beror enligt Ulf Johansson, professor i företagsekonomi Lund och föreståndare för Centrum för handelsforskning, delvis på att de känner trycket från de renodlade nätaktörerna.

Annons
Annons
– Det är därifrån konkurrensen har kommit som fått de stora kedjorna att reagera. Själva har de tyckt det varit bekvämt att folk har kommit till dem. Ofta ser handeln på e-handel som en egen kanal och räknar på hur den lönar sig. Men det gäller att se alla kanaler tillsammans, det totala erbjudandet, säger Ulf Johansson till Computer Sweden.

Nästa stora fråga är hur maten ska levereras i framtiden. Ica:s vd Anders Svensson har sagt att han tror färdigplockade kassar som hämtas ut i butik kommer att bli den stora trenden. En uppfattning han delar med amerikanska Walmart som nu satsar stort på hämtstationer intill sina butiker.

Hämta maten i tvättstugan

Jonas Ogvall däremot menar att de som levererar färdigpackade matkassar varit duktiga på att leverera maten inom ett förutbestämt tvåtimmarsfönster, och han tror på en vidareutveckling av konceptet.

– Varför har vi fortfarande kvar tvättstugor i husen när nästan alla har egen tvättmaskin? Där skulle vi ju kunna ha stora kylrum för mat som levereras i stället, säger Ogvall.

Han påpekar samtidigt att det inte är jobbigare för en barnfamilj att vänta på en leverans än att ta sig till butiken för att hämta sin matkasse.

– För en barnfamilj är det säkert lättare att vara hemma och vänta än att dra med barnen till affären. Och meddelar de dessutom en stund innan att de är på väg kan man vara på lekplatsen fram till dess.

I framtiden blir det troligen så att kundens behov i allt större utsträckning kommer att styra vart leveranserna går. Något som samtidigt öppnar upp för nya samarbeten

– Det kan handla om logistikledet där aktörer som Posten kan komma in. De som erbjuder smarta hem vill ju också fylla sitt erbjudande med olika saker. Man kan tänka sig nya affärsmodeller som bygger på att kunderna hämtar upp maten på helt nya ställen eller får hem maten tillsammans med någon annan leverans. Man kan också tänka sig att partihandlarna går in och börjar sälja direkt på nätet i stället för att bara vara mellanledet till handeln, säger Ulf Johansson.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta