Mat på nätet upp 38 procent under andra kvartalet

Nytt rekord för livsmedelsförsäljningen på nätet som ökar både i lösplock och färdiga middagslösningar.

Efter en stark inledning av 2016 kunde Svensk Digital Handel meddela att livsmedelsförsäljningen på nätet väntades öka med 38 procent under 2016. Nu visar det sig att årets andra kvartal ligger helt i linje med Svensk Digital Handels prognos, det vill säga just 38 procent. Allra bäst går det för försäljningen av så kallat lösplock som ökade med 50 procent under perioden. De färdiga middagsalternativen kom samtidigt upp i en ökning på 24 procent. Detta enligt nya siffror som släppts från branschorganisationen själv.

- Vi förväntar oss i vår prognos att den digitala mathandeln växer med närmare 40 procent och omsätter 5,7 miljarder när året är slut. Infaller prognosen kommer mathandeln på nätet att ha fördubblat sin försäljning på två år. En fantastisk utveckling, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

Annons

"Barriärerna håller på att suddas ut"

Siffrorna stämmer väl överens med de som Mat.se presenterade tidigare i veckan. Lösplocksföretaget hade ökat med 49 procent under det andra kvartalet.

Men ser man till hela det första halvåret blir Svensk Digital Handels siffror över matförsäljningen något svagare. Middagslösningarna ökade med 23 procent och lösplocket med 47 procent vilket innebär att den totala ökningen blir 35 procent.

- En viktig förklaring till varför branschen kan växa som den gör är att tidigare barriärer håller på att suddas ut. Näthandlarna har på kort tid lyckats skapa tillit hos hushållen vad gäller kvaliteten på produkterna, något som varit en utmaning för branschen. Det gäller främst produkter med hög kläm- och kännfaktor som frukt och grönsaker. Vår årliga rapport ”Digital Mathandel 2016” visar att de konsumenter som inte litar på att kvaliteten skulle vara lika bra som i en fysisk butik har halverats sedan 2013, säger Jonas Ogvall.

Annons