Annons

Mat på nätet upp 38 procent under andra kvartalet Livsmedel köps allt oftare på nätet

Mat på nätet upp 38 procent under andra kvartalet

2016-08-26 08:53

Nytt rekord för livsmedelsförsäljningen på nätet som ökar både i lösplock och färdiga middagslösningar.

Efter en stark inledning av 2016 kunde Svensk Digital Handel meddela att livsmedelsförsäljningen på nätet väntades öka med 38 procent under 2016. Nu visar det sig att årets andra kvartal ligger helt i linje med Svensk Digital Handels prognos, det vill säga just 38 procent. Allra bäst går det för försäljningen av så kallat lösplock som ökade med 50 procent under perioden. De färdiga middagsalternativen kom samtidigt upp i en ökning på 24 procent. Detta enligt nya siffror som släppts från branschorganisationen själv.

- Vi förväntar oss i vår prognos att den digitala mathandeln växer med närmare 40 procent och omsätter 5,7 miljarder när året är slut. Infaller prognosen kommer mathandeln på nätet att ha fördubblat sin försäljning på två år. En fantastisk utveckling, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

"Barriärerna håller på att suddas ut"

Siffrorna stämmer väl överens med de som Mat.se presenterade tidigare i veckan. Lösplocksföretaget hade ökat med 49 procent under det andra kvartalet.

Annons
Annons

Men ser man till hela det första halvåret blir Svensk Digital Handels siffror över matförsäljningen något svagare. Middagslösningarna ökade med 23 procent och lösplocket med 47 procent vilket innebär att den totala ökningen blir 35 procent.

- En viktig förklaring till varför branschen kan växa som den gör är att tidigare barriärer håller på att suddas ut. Näthandlarna har på kort tid lyckats skapa tillit hos hushållen vad gäller kvaliteten på produkterna, något som varit en utmaning för branschen. Det gäller främst produkter med hög kläm- och kännfaktor som frukt och grönsaker. Vår årliga rapport ”Digital Mathandel 2016” visar att de konsumenter som inte litar på att kvaliteten skulle vara lika bra som i en fysisk butik har halverats sedan 2013, säger Jonas Ogvall.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Annons
Annons
Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Annons
Annons
Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta