Annons

MatHem hoppas nå gröna konsumenter med bilpool

MatHem hoppas nå gröna konsumenter med bilpool

2014-12-12 09:16

Svensken går gärna i gamla hjulspår, i alla fall verkar det så när det kommer till hur vi handlar vår mat. MatHem gör dock sitt bästa för att få oss till att köpa den på nätet, bland annat genom olika samarbeten. Nu slår man sig samman med bilpoolen Sunfleet för att få färre att ta bilen till affären.

Nätmaten är fortfarande en relativt liten bransch men den är på stark frammarsch. Allt fler svenskar handlar mat och middagslösningar på nätet, men det finns en tröskel att ta sig över och det verkar svårt för svenskarna att bryta sina gamla vanor.

Enligt MatHems vd, Tomas Kull, är beteendeförändring deras största utmaning men man gör sitt bästa för att få svensken att köpa sin mat på nätet. Bland annat genom olika samarbeten.

Nyligen slog man sig samman med Siba där de första 20 000 kunderna som handlar valfri vara hos elektronikjätten får 300 kronor i rabatt hos MatHem, samt fria leveranser i tre månader. Nu är det dags för ytterligare ett strategiskt samarbete.

En miljöfråga

Den här gången slår man sina påsar ihop med bilpoolen Sunfleet där målet är att få färre att ta bilen i onödan till affären för att handla mat.
– Med produkter som hemkörning av mat minskar behovet av att äga en egen bil samtidigt som det förenklar vardagen för många. Vi vill hitta incitament för våra medlemmar att handla maten på nätet via MatHem.se istället, säger Peter Algurén, VD för Sunfleet.
Samarbetet innebär att MatHem.se och Sunfleet erbjuder sina respektive medlemmar förmånliga rabatter. Man kommer också göra kampanjer ihop där miljöfrågan och onödiga transporter står i fokus.
– Det som förenar våra bolag är att vi attraherar miljösmarta konsumenter som både vill spara pengar och tid. Vi jobbar båda med att ändra invanda beteenden och kan hjälpa varandra i det arbetet, säger Tomas Kull, VD för MatHem.se.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Annons
De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Annons
Annons

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta