Annons

MatHem köper upp Axfoods E-handelskoncept

MatHem köper upp Axfoods E-handelskoncept

2012-05-16 13:18

Axfood utökade sitt e-handelskoncept, NetXtra, i början av förra året med drive-thru hämtning av maten man beställt. Nu förvärvar en av Sveriges ledande aktörer inom mat på nätet, MatHem, denna nätbutik av Axfood. Samtidigt tecknar Axfood avtal om varuförsörjning till MatHem.

Tomas Kull, grundare och VD på MatHem, säger följande om uppköpet:

– NetXtra har funnits länge på den svenska marknaden och sitter på gedigen kunskap, erfarenhet och kunnig personal. Vi är glada att genom förvärvet av NetXtra få tillgång till detta och fram förallt eget lager, som vi tidigare har saknat. Nu kan vi stärka vårt erbjudande till kunderna med ett bättre och bredare sortiment samt än mer konkurrenskraftiga priser.

Axfood kommer nu att leverera varorna till MatHems verksamhet i Stockholm. En verksamhet som nu även inkluderar NetXtra med deras varumärke, kundstocken, lokalerna och personalen.

– Genom avtalet förstärker Axfood Närlivs sin roll som ledande leverantör till e-handeln av mat, säger Nicholas Pettersson, divisionschef för Axfood Närlivs.

MatHem erbjuder precis som NetXtra en renodlad dagligvaruhandel där man plockar maten själv men även färdiga matkassar. Axfood vill förmodligen koncentrera på grossistverksamheten, i och med denna försäljning, och låta en kunnig e-handlare ta över nätbutiken. I samma vända som de säkrar varuförsörjningen i det område där NetXtra bedriver e-handel.

Vi undrar samtidigt vad som nu händer med Middagsklubben som var Axfoods försök med en färdig matkasse, i samarbete med Statoil. Det känns som lite för många varumärken under samma tak. MatHem meddelar i alla fall att de numera är Sveriges ledande aktör inom mat på nätet och att de i och med detta förvärv får en starkare ställning på den svenska marknaden.

MatHem är förövrigt ganska aktiva gällande uppköp. De köpte upp Hemmalivs i fjol och detta år har de lagt vantarna på receptbanken Tasteline. De har även satt kändisar på sina färdiga matkassar. Företaget satsar uppenbarligen på att vinna nätmarknaden för mat.

 

Källa: press

Relaterade nyheter:
Axfood breddar sitt E-handelskoncept

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Parvelito
2012-05-16 15:57

Det ser ju ut som att MatHem kan bli en riktigt stor aktör med alla dessa aggressiva förvärv. Särskilt bra är det att de satsar på annat än färdiga matkassar, för ärligt talat så tror jag redan att de har peakat. Det är inte så roligt att få hem dem.

Annons
Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Annons
Annons
Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Annons
Annons
Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta