MatHem kör ut Clas Ohlsons varor i unikt samarbete

Clas Ohlson köper upp tio procent av nätmatsjätten.

Stora delar av Clas Ohlsons sortiment blir tillgängligt via Mathem.se. Samtidigt förvärvar Clas Ohlson tio procent av aktierna i nätmatsjätten. Parterna kallar det hela för ett “strategiskt samarbete” och avtalet är nu tecknat.

- Att erbjuda smarta lösningar på människors vardagsproblem är Clas Ohlsons syfte. Nu gör vi viktiga delar av vårt sortiment mer tillgängligt för kunderna via en kompletterande digital plattform och kan erbjuda smidiga leveranser. Det här blir en ny väg till kunderna för oss och jag är mycket glad för att kunna presentera det här samarbetet i dag, säger Lotta Lyrå, vd och koncernchef på Clas Ohlson i ett pressmeddelande.

Annons
Annons

Clas Ohlsons vd till MatHems styrelse

Samarbetet innebär även att kunder som beställer produkter via Clas Ohlsons egen e-handel kan välja att få dessa levererade till dörren med hjälp av MatHem.

Förvärvet av aktierna materialiseras den 22 december i år och innebär att Clas Ohlson blir MatHems fjärde största ägare. Samma dag håller MatHem sin bolagsstämma och Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå kommer då att föreslås som ny styrelseledamot i bolaget.


"En nyckel för framgångsrik e-handel"

- Vår logik är enkel. Många av Clas Ohlsons storsäljare är förbrukningsvaror för hemmet. Kundernas köpmönster för den här typen av varor liknar i hög utsträckning mönstret för köp av livsmedel. Samarbetet gör vårt sortiment mer tillgängligt för kunderna med snabba och flexibla leveranser vilket är en nyckel för framgångsrik e-handel, säger Lotta Lyrå.

Även MatHems vd Tomas Kull ser positivt på de nya möjligheter som samarbetet nu öppnar upp för.

- Vi ser mycket fram emot att få komma igång och jobba tillsammans med Clas Ohlson. Vi delar samma värderingar och visionen att göra vardagen lite enklare för våra kunder. Clas Ohlsons sortiment öppnar många fler dörrar och kundupplevelsen blir bättre med vårt gemensamma erbjudande, säger Tomas Kull, vd och grundare på MatHem.se.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!