Annons

MatHem om ICA:s matkasse: ICA har planer på att lansera matkassetjänst

MatHem om ICA:s matkasse: "Det har vi gjort i fem år"

2016-01-05 14:08

Möjligheten att klicka hem varor till hela recept skulle enligt en artikel i Dagens Industri göra ICA:s planerade matkassetjänst unik, men både MatHem och Mat.se erbjuder redan vad som verkar vara precis samma sak.

I en intervju med DI berättade ICA Sveriges affärsutvecklingschef Mats Munther nyligen att ICA planerade att lansera en matkassetjänst som skulle koppla ihop e-handel med företagets receptsajt.

- Vi tittar på en lösning som gör att man kan klicka ned ett helt recept i varukorgen, sade Mats Munther till DI.

Satsningen skulle göra det möjligt för kunden att "med ett klick" beställa hem alla ingredienser i ett visst recept.

Enligt Mats Munther skulle tjänsten, som ännu inte hade något klart lanseringsdatum, vara helt unik i sitt slag.

Annons
Annons
- Vi vet ingen annan som gör något liknande, sade han till DI.

"Nytt för ICA"

Men en snabbkoll på etablerade matkassesajter som Mat.se och MatHem.se visar att det redan finns möjligheter för konsumenter att handla hem hela recept.

- Jag vet att vi har gjort det här i minst fem år så det är väldigt gammalt. Det är faktiskt lite pinsamt att ICA uttrycker sig så, säger Tomas Kull, VD på MatHem.

När Ehandel.se tar kontakt med ICA för att fråga Mats Munther vad som skulle vara speciellt med ICA:s planerade matkasse, får vi istället ett mailsvar från ICA:s presstjänst:

- Angående din fråga om Mats Munthers uttalande i DI så har ICA som en långsiktig ambition att integrera recept med e-handel, vilket för ICA skulle vara en helt ny lösning. Planerna är i sin linda och när de skulle kunna lanseras är ännu inte fastställt. Att skapa en egen designad matkasse genom att själv klicka på hela recept är i sig ingen nyhet för branschen, men däremot är detta nytt för ICA. Hur ICA:s lösning kan komma att se ut är inget vi i dagsläget kommer att gå in på närmare av den anledningen att en lansering fortfarande ligger en bit fram i tiden.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta