Annons

MatHem tuggar på och ska dubbla omsättningen

MatHem tuggar på och ska dubbla omsättningen

2014-10-13 10:24

Tillströmningen av kunder fortsätter att öka för MatHem.se. Efter vårens starka siffror nåddes under september för första gången en försäljning på mer än 50 miljoner kronor. Nu siktar e-handlaren på att dubbla omsättningen i år jämfört med 2013.

I början av månaden släppte Mat.se lite siffror för hur deras försäljning gått i höst. Under september ökade matbutiken på nätet sin försäljning till 12,4 miljoner kronor, en ökning med 40 procent jämfört med maj som var den tidigare bästa månaden.

Nu har en av deras konkurrenter släppt liknande siffror. MatHem.se som är en av de största aktörerna i landet nådde under september för första gången en försäljning på mer än 50 miljoner kronor.
– Allt fler människor upptäcker hur enkelt det är att handla sin mat på nätet och få den levererad hem. Extra glädjande är att så stor del av de nya kunderna blivit rekommenderade att handla på MatHem av sina vänner som redan är kunder, säger Tomas Kull, vd på MatHem.se.

En tydlig trend

MatHem, som förra sommaren tog in över 50 miljoner kronor i nytt riskkapital, omsatte 2013 247 miljoner kronor, en ökning från 117 miljoner kronor under 2012. En omsättning man siktar på att dubbla i år då allt fler väljer mat på nätet.

I USA säljs idag livsmedel via nätet för motsvarande 195 miljarder kronor, en siffra som förväntas mångdubblas de kommande åren i takt med att allt fler väljer bort den traditionella mataffären till förmån för att spara tid genom att handla sin mat online. Samma tydliga trend syns i Sverige.
– Vi vet att vi förenklar människors liv och tid är något som de flesta har ont om och därför tillför vi ett extra värde som blir tydligt för alla som börjar göra sina första inköp av mat på nätet. Vi bidrar mer än gärna till att människor kan använda sin tid till viktigare eller roligare saker än att köa och kånka på matkassar, säger Tomas Kull.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

DanielN
2014-10-13 11:35

mycket fokus på omsättningen men inte resultatet som var på -68 milj...

Ekraft
2014-10-13 12:48

Det är alldeles riktigt att de gör förluster, men jag tror ändå att de gör rätt i att ta förlusten om det är priset för att växa.

Det handlar om att rycka åt sig en marknadsandel från de stora etablerade matvarujättarna innan de vaknar. ICA har jätteproblem med att få handlarna att enas om att det är en bra idé att sälja på nätet. Sådant som stora butiker vs små butiker, och vad varor egentligen skall kosta är två stora stötestenar.

Coop stretar och drar för att slippa gå i konkurs. Lyckas man inte vända trenden senast nästa år kommer det att börja bli problem med krediter hos leverantörerna. Axfood (och Bergendahls) har idag inte riktigt samma representation i alla kommuner som de två stora har, och avvaktar lite försiktigt i bakgrunden.

Sedan är det mer som bromsar. Det faktum att ordinarie livsmedelsbutiker inte är gjorda för att snabbt plocka varor i är ytterligare ett kostsamt problem. Även själva distributionen är ett problem. De flesta vill ha sina varor kvällstid, och lastbilar behöver vara igång mycket mer än 4-5 timmar per dygn. Personal vill jobba heltid, och ha OB-tillägg på kvällar och helger.

Om Mathem kan växa till att omsätta flera miljarder innan de stora har kommit igenom sin beslutsvånda kan de bjuda motstånd när så sker. Med dagens omsättning blir de istället en fluglort som sopas bort.

DanielN
2014-10-13 13:59

Bra analys!

Annons
Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Annons
Annons
Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Vill se västar på buden.

Amazon vann - Sydamerika förlorade

Domänslaget: Amazon vann - Sydamerika förlorade

Slaget om toppdomänen är över.

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Fick sparken 2014 - nu är hon tillbaka.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

"Under våren har man sålt mer än någonsin".

IKEA om chockbeskedet:

IKEA om chockbeskedet: "Ger kunderna snabbare leveranser"

Lämnar tillbaka marken till Malmö stad.

ICA tar ny digital chef från Blocket

ICA tar ny digital chef från Blocket

"Mycket relevant bakgrund och gedigen erfarenhet".

Annons
Annons
IKEA skrotar planer på <nobr>e-handelslager</nobr> i Malmö

Uppgift: IKEA skrotar planer på e-handelslager i Malmö

Byter strategi.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta