Annons

MatHem.se käkar upp Hemmalivs.se

MatHem.se käkar upp Hemmalivs.se

2011-05-09 12:42

MatHem.se, som nominerats till årets e-handel av tidningen Market, meddelar nu att de färvärvat Hemmalivs.se. Tanken bakom köpet är att få en närvaro på orter där de innan har saknat täckning. Hemmalivs är en etablerad aktör i Malmö, Helsingborg och Lund sedan 2007. De bedriver även verksamhet i Göteborg sedan 2010. Hemmalivs kundbas, som MatHem nu tar del av, består av 10 000 registrerade kunder.

Redan idag, den 9 maj, ska man kunna få varor levererade ifrån MatHem.se till hushåll i dessa nya städer. Varorna kommer att komma ifrån butiken Citygross. Hemmalivs har nämligen ett samarbete med Citygross vars sortiment erbjuds till de som vill handla på nätet.

Främst handlar det alltså om att nå dessa nya städer som man inte har funnits i tidigare. MatHem finner dock ytterligare värden i uppköpet.

- Hemmalivs för även med sig en hel del erfarenheter och kompetens då man har erfarenhet att jobba med eget lager och erfarenhet av logistik, säger Tomas Kull på MatHem.

Vi sitter fortfarande och väntar på ICA:s gemensamma svar på matkassarna på nätet. Det är nog tvunget för de mindre aktörerna att slå sig ihop och samarbeta, eller nischa sig, när jättar som ICA planerar att ge sig in på samma marknad. Vi ser spänt på framtiden.

Källa (press)

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Nolingo
2011-05-09 12:52

Och Di skriver idag att Linas Matkasse drar in 80 Mkr i riskkapital. Fan oxå, man är i fel bransch ;) /Peter

Johan
2011-05-09 13:15

9 av 10 matkassar är borta om några år.
Affärsidén stavas riskkapital snarare än lönsamhet.

Parvelito
2011-05-09 14:56

Jag har kikat en del på den där företeelsen, och jag tror inte att det räcker med att säga att 9 av 10 är borta om några år. Det är fler än så som kommer försvinna, eller så får man förfina modellen lite. T.ex. kanske koncentrera sig på icke vardagsmåltiderna och erbjuda "påskkassen", "midsommarkassen", "julens alla läckerheter, bara att duka fram", "nyårsbuffén", "kräftskivan, inkl lustiga hattar", "grillkvällen", "barnkalaset" och liknande koncept.

Affärsmodellen har en del brister. Det är långt ifrån allt man behöver som man får hem med kassen, även om många erbjuder att man kan beställa vissa kompletteringar. Maten är relativt dyr om man tar i beaktande att måltidsdryck inte ingår och att man får laga maten själv, samt ta hand om disken. Man förutsätts också ha vissa basvaror hemma i många fall. Tidsbesparingen är mycket marginell, och i pengar är det inte många spänn billigare än Sibylla, pizzerian eller "donken".

Det jag istället tror kan bli en killer är när de stora jättarna börjar erbjuda sig att plocka ihop varorna för avhämtning. Man beställer på lunchen och hämtar efter jobbet i en drive through hos stormarknaden.

När man beställer finns det ett hundratal färdiga rätter att välja mellan, som man naturligtvis kan modifiera och spara för senare beställningar. Och så finns hela sortimentet där för beställning vid sidan av familjens mat. Barnmat, blöjor, kaffe, hygienartiklar, djurmat, frukost, snask till fredagsmyset, ingredienserna till bullarna som skall bakas, grillköttet till lördagens grillfest, cigaretterna, snuset, trisslotterna och vad man nu brukar köpa när det är veckohandling på gång.

Det är för mycket som man ändå måste åka och handla för att de här matkassarna på sikt skall bli succé till breda folklager. Solsidefolket och dess wannabees tycker säkert de är kul att shoppa på ett nytt sätt, men det räcker inte när jättarna brakar loss.

Peder
2011-05-09 23:31

Det är ett fåtal matkassar som kommer överleva. Det är några stora aktörer som kommer överleva. Riskkapitalisterna förlorar lite pengar, men det blir en avdragsgill förlust. Det kommer alltid finnas människor, familjer i karriären som aldrig kommer vilja ta med sina barn till en riktig torghandel eller en matvarubutik. Barnen får sitta med en spelkontroll i handen i soffan under tiden mamma och pappa gör karriär och får hemkört från Linas matkasse.

Jag älskar ehandel men vill inte göra allt från datorn.

Annons
Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons
Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Annons
Annons
Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Höga hyror och e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta