Matbutiker på nätet visar röda siffror trots ökning

Handeln med mat på nätet såg en stark tillväxt under 2012. Många av de stora aktörerna visar en rejäl omsättningsökning, men det finns även de som inte nått sina mål. En av dem är dagligvarujätten Coop som fortsätter att visa röda siffror för sin näthandel Coop Online.

Dagligvarujätten Coops näthandel med mat fortsätter att gå back. Trots att man ökade sin omsättning med 10 procent under 2012, till drygt 124 miljoner kronor, så uppgår förlusten före skatt till 19,4 miljoner kronor. Totalt uppgår den sammanlagda förlusten sedan verksamheten drog igång 2008 till över 80 miljoner kronor.

En av anledningarna enligt företagets Vd, Claes Hessel, är att man satsar på att expandera till nya orter.

Annons

– Det är klart att det kostar att öppna på fyra nya orter som vi gjorde under förra året och få i gång verksamheterna på ett bra sätt.

Missar nästa år också

I dagsläget levererar Coop Online till kunder i Stockholm och övriga Mälardalen, Göteborg, Malmö, Norrköping och Kalmar. Man säljer även färdigpackade matkassar både via sin nätbutik och de 650 Coopbutikerna runt om i landet.

Coop Online har tidigare haft ett uttalat mål med att växa 25-30 procent om året, och trots att tillväxten 2012 stannade på 10 procent, är Claes Hessel nöjd med utvecklingen.

– Fokus låg väldigt mycket på att få i gång de nya enheterna, men långsiktigt så tror vi att det går att nå dit. Sedan finns det alltid mellanår.

Inte heller under 2013 tror Hessel att man kommer att nå upp till det uppsatta målet, snarare räknar han med en omsättningsökning ungefär som i fjol. Resultatutvecklingen vill han inte uttala sig om.

MatHem ökar men förlorar

En annan matbutik på nätet som visar röda siffror är MatHem. Under det förkortade räkenskapsåret som sträckte sig från maj i fjol fram till årsskiftet uppgick förlusten före skatt till 33,3 miljoner kronor. Man visar dock upp en imponerande omsättningsökning.

Under samma räkenskapsår uppgick omsättningen till 87 miljoner kronor, en ökning på cirka 150 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Nyligen tillkännagav MatHem även att bolaget ska genomgå en nyemission där man tar in drygt 55 miljoner kronor och där Hennes & Mauritz vd Karl-Johan Persson går in som ägare.

– Det är för att ta oss till lönsamhet. Det är ganska kostsamt att expandera och driva det här. Jag räknar med att vi kommer att passera 30 miljoner i omsättning per månad ganska snart. Och någon gång under 2014 ska vi nå break-even, säger Tomas Kull, vd och grundare.

Annons

 
Källa: SvD

Annons