Maten blir allt mer digital enligt Svensk Digital Handel

Tillväxttakten är lite lägre under tredje kvartalet, jämfört med tidigare i år, men mathandeln ska vara på väg ut på nätet.

Branschorganisationen Svensk Digital Handel rapporterar idag hur mathandeln på nätet gått under det tredje kvartalet. De konstaterar en ökning med 35 procent där lösplock fortsätter leda vägen.

– Lösplocksmarknaden fortsätter att visa starka utvecklingstal och försäljningen ökade med 46 procent under tredje kvartalet 2015. Middagslösningarna ökade under samma period med 22 procent. Matförsäljningen på nätet är under tillväxt, men utvecklingen sker från låga nivåer, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

Annons

Tillväxten var dock lite lägre än andra kvartalet då man rapporterade om 43 procent tillväxt bland nätmaten.

Lösplock, med aktörer som MatHem och Mat.se, växte alltså under det tredje kvartalet med 46 procent. Middagslösningarna med aktörer som Linas Matkasse ökade samtidigt med 22 procent.

Inget slut på digitaliseringen

Även om lösplock verkar vara på frammarsch så växer hela marknaden när allt fler svenskar får möjlighet att näthandla mat.

– Den digitala mathandeln drivs av bekvämlighet och tidsbesparing och allt fler kunder ute i landet får också möjligheten att handla mat på nätet. Detta driver försäljningen ytterligare, säger Jonas Ogvall.

Jonas Ogvall och Svensk Digital Handel ser inget slut på tillväxten den närmaste tiden då man spår en allt mer digitaliserad mathandel. Hittills i år har näthandeln med mat ökat med 41 procent och prognosen sedan tidigare är att den kommer omsätta 4 miljarder kronor i år.

– Vi blir allt mer mobila och digitala i vårt köpbeteende och majoriteten av alla köp har digitala inslag idag. Nya tekniska lösningar och en ökad mognad bland konsumenterna påverkar givetvis även livsmedelsinköpen och vi kommer att få se en fortsatt digitalisering av mathandeln, avslutar Jonas Ogvall.

Annons