Annons

Mathandeln online leder skiftet mot ekologiskt Onlinekunder handlar oftare ekologiskt

Mathandeln online leder skiftet mot ekologiskt

2016-01-29 09:40

Danskarna leder ekoligan, men i Sverige går skiftet mot mer ekologiskt allra fortast - och det är på nätet som den snabbaste utvecklingen sker.

Med en ökning på 39 procent från året innan är Sverige det land som i allra snabbast tempo omfamnar ekologisk mat. Nu står den ekologiska försäljningen för 7,7 procent av den totala markanden för livsmedelsförsäljning i Sverige, enligt informationssajten Ekoweb.

Med 8,3 procent är Danmark det land som har högst andel ekologisk försäljning, men Sverige visar alltså upp en snabbare ökning. Och skiftet mot ekologiskt går snabbare på nätet än i den traditionella handeln.

Eko på nätet växer med 40 procent

På nätet är andelen ekologiskt uppe i 10-15 procent, en trend som även aktörer som Mat.se bekräftar för Ehandel.se.

Annons
Annons
- Det innebär en försäljning över nätet av ekologiska livsmedel i Sverige på drygt 0,5 miljarder kronor 2015. Försäljningen av ekologiska livsmedel i näthandeln växer för närvarande över året med 40 procent, skriver Cecilia Ryegård, redaktör på Ekoweb.

Ekoweb ser en ökning av ekologiskt inom både matförsäljning och hotell och restaurang. Årets största succé står den ekologiska vinförsäljningen för, som efter att ha ökat med 68 procent gjort Systembolaget till Sveriges nästa största återförsäljare av ekologiska produkter.

Enligt Ekoweb har priserna på ekologiska livsmedel legat i princip stilla under året som gått.

Johanna Allhorn

Reporter

Journalist som arbetar med det redaktionella innehållet på Ehandel.se. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Instagram rullar ut statistik på svenska konton

Instagram rullar ut statistik på svenska konton

Bloggerskan Desirée "Dessie" Nilsson bland de första.

Annons
Annons
120 kontakter i 7 länder när Chiquelle lanserade chatt

I dag: 120 kontakter i 7 länder när Chiquelle lanserade chatt

Chiquelle testar att chatta med kunderna som ett steg i att ge kunderna snabbare service.

Ge dålig service fingret med ny klagomålstjänst

Slarviga företagare får se upp - den nya tjänsten Uckyou.com visar öppet hur du hanterar synpunkterna från dina kunder.

Mat.se räknar med ett lönsamt Göteborg under 2016

Mat.se räknar med ett lönsamt Göteborg under 2016

Nätmathandlaren ser en fortsatt stabil försäljningsökning och välkomnar konkurrensen från de etablerade storkedjorna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ellos går omnikanal med butik i Mall of Scandinavia

Ellos går omnikanal med butik i Mall of Scandinavia

I september slår e-handelsplatsen upp portarna till sin nya butik i Solna.

Svenskt hotell först i världen med Amazons högtalare

Svenskt hotell först i världen med Amazons högtalare

Gästerna på ett Clarion-hotell i Stockholm kan nu beställa taxi och sätta igång musik med hjälp av Amazons digitala assistent Alexa.

Starweb och Hogia lanserar ny plattform för omnikanal

E-handelsleverantören utökar sitt omnikanalerbjudande med en lösning för större handlare och butikskedjor.

Annons
Annons
Foot Lockers e-handel närmar sig 1 miljard dollar

Foot Lockers e-handel närmar sig 1 miljard dollar

Sportklädeskedjans onlineförsäljning ökade med tvåsiffriga tal under det andra kvartalet.

Skincitys julkalender ska ge kunderna en vacker jul

Skincitys julkalender ska ge kunderna en vacker jul

Inför årets jul lanserar e-handlaren Skincity en julkalender som ska säljas i begränsad upplaga.

Henrik Sellberg blir chef för Avensia i Lund

Lämnar Capgemini för jobbet som utvecklingschef hos Avensia.

Pricerunner ska växa med 30 nya medarbetare

Prisjämförelsesajten är på rekryteringsoffensiv och bolagets nye VD, Nicklas Storåkers, tror på en ljus framtid.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem