Annons

Mathandeln online leder skiftet mot ekologiskt Onlinekunder handlar oftare ekologiskt

Mathandeln online leder skiftet mot ekologiskt

2016-01-29 09:40

Danskarna leder ekoligan, men i Sverige går skiftet mot mer ekologiskt allra fortast - och det är på nätet som den snabbaste utvecklingen sker.

Med en ökning på 39 procent från året innan är Sverige det land som i allra snabbast tempo omfamnar ekologisk mat. Nu står den ekologiska försäljningen för 7,7 procent av den totala markanden för livsmedelsförsäljning i Sverige, enligt informationssajten Ekoweb.

Med 8,3 procent är Danmark det land som har högst andel ekologisk försäljning, men Sverige visar alltså upp en snabbare ökning. Och skiftet mot ekologiskt går snabbare på nätet än i den traditionella handeln.

Eko på nätet växer med 40 procent

På nätet är andelen ekologiskt uppe i 10-15 procent, en trend som även aktörer som Mat.se bekräftar för Ehandel.se.

Annons
Annons
- Det innebär en försäljning över nätet av ekologiska livsmedel i Sverige på drygt 0,5 miljarder kronor 2015. Försäljningen av ekologiska livsmedel i näthandeln växer för närvarande över året med 40 procent, skriver Cecilia Ryegård, redaktör på Ekoweb.

Ekoweb ser en ökning av ekologiskt inom både matförsäljning och hotell och restaurang. Årets största succé står den ekologiska vinförsäljningen för, som efter att ha ökat med 68 procent gjort Systembolaget till Sveriges nästa största återförsäljare av ekologiska produkter.

Enligt Ekoweb har priserna på ekologiska livsmedel legat i princip stilla under året som gått.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons

PR-katastrof när Anne Frank-kostym såldes till Halloween

Men efter omfattande kritik tog nätbutiken bort dräkten ur sortimentet.

Annons
Annons

Lyko rekryterar två nya stjärnor

Ska stärka företaget i jakten på målet att bli "det självklara valet".

Rodebjer växlar upp <nobr>e-handeln</nobr> - ska öka med 40%

Rodebjer växlar upp e-handeln - ska öka med 40%

Med ny plattform hoppas företaget att e-handeln i framtiden ska stå för mer än 15 procent av inkomsterna.

Superkvartal för jätten Dustin - omsätter över 9 miljarder

Superkvartal för jätten Dustin - omsätter över 9 miljarder

Har sålt jättemånga datorer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Fyra miljoner européer handlar från svenska nätbutiker

Samtidigt tar Kina över förstaplatsen som populäraste land i hela världen att handla från.

Tidigare Drivhus-VD ska lyfta Contentor till nya höjder

Tidigare Drivhus-VD ska lyfta Contentor till nya höjder

Stora förändringar hos e-handelsleverantören.

Zalando storsatsar på skönhetsprodukter

Målet är att omsätta 1 miljard euro bara i Norden.

Annons
Annons
<nobr>E-handelskoncernen</nobr> Qliro lyfter sitt resultat rejält

E-handelskoncernen Qliro lyfter sitt resultat rejält

Det ljusnar på nästan alla fronter.

Här är namnet på Axfoods nya nätapotek

Här är namnet på Axfoods nya nätapotek

Skrotar arbetsnamnet Hubia.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem