Annons

Mathandeln online leder skiftet mot ekologiskt Onlinekunder handlar oftare ekologiskt

Mathandeln online leder skiftet mot ekologiskt

2016-01-29 09:40

Danskarna leder ekoligan, men i Sverige går skiftet mot mer ekologiskt allra fortast - och det är på nätet som den snabbaste utvecklingen sker.

Med en ökning på 39 procent från året innan är Sverige det land som i allra snabbast tempo omfamnar ekologisk mat. Nu står den ekologiska försäljningen för 7,7 procent av den totala markanden för livsmedelsförsäljning i Sverige, enligt informationssajten Ekoweb.

Med 8,3 procent är Danmark det land som har högst andel ekologisk försäljning, men Sverige visar alltså upp en snabbare ökning. Och skiftet mot ekologiskt går snabbare på nätet än i den traditionella handeln.

Eko på nätet växer med 40 procent

På nätet är andelen ekologiskt uppe i 10-15 procent, en trend som även aktörer som Mat.se bekräftar för Ehandel.se.

Annons
Annons
- Det innebär en försäljning över nätet av ekologiska livsmedel i Sverige på drygt 0,5 miljarder kronor 2015. Försäljningen av ekologiska livsmedel i näthandeln växer för närvarande över året med 40 procent, skriver Cecilia Ryegård, redaktör på Ekoweb.

Ekoweb ser en ökning av ekologiskt inom både matförsäljning och hotell och restaurang. Årets största succé står den ekologiska vinförsäljningen för, som efter att ha ökat med 68 procent gjort Systembolaget till Sveriges nästa största återförsäljare av ekologiska produkter.

Enligt Ekoweb har priserna på ekologiska livsmedel legat i princip stilla under året som gått.

Johanna Allhorn

Reporter

Journalist som arbetar med det redaktionella innehållet på Ehandel.se. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Ogvall:

Ogvall: "Skräckscenariot är att det blir som med Norge"

Brexit kan leda till en svårare situation för svenska e-handlare som vill sälja varor i Storbritannien, befarar Svensk Digital Handels VD.

Annons
Annons
Klarna fyller på fickorna - lånar 300 miljoner kronor

Klarna fyller på fickorna - lånar 300 miljoner kronor

Betalbolaget tar in 300 miljoner kronor i form av företagsobligationer för att slippa späda ut ägandet.

Jollyroom mot miljarden med uppgraderad nätbutik

Jollyroom mot miljarden med uppgraderad nätbutik

Nya kategorier och bättre användarvänlighet ska få Jollyroom att nå målet på en miljard i omsättning 2017.

Happy Plugs: <nobr>E-handeln</nobr> är viktig som skyltfönster

Happy Plugs: E-handeln är viktig som skyltfönster

Happy Plugs grundare Andreas Vural vill att bolagets e-handel i framtiden ska stå för en stor del av omsättningen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bakker.com skickar levande växter över hela Europa

Helgläsning: Bakker.com skickar levande växter över hela Europa

Det anrika postorderföretaget Bakker har skickat blommor i Europa i 70 år. Nu har bolaget bytt namn till Bakker.com och lagt upp ett tydligt e-handelsfokus för framtiden.

Nästan inga svenska <nobr>e-handlare</nobr> följer lagen

Regelmissen: Nästan inga svenska e-handlare följer lagen

Lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden trädde i kraft den första januari i år. En lag som strax över 1 procent av Sveriges e-handlare följer.

2

Ny digital chef ska styra ICA:s onlinesatsning framåt

Med Peter Muld som ny Chief Digital Officer på koncernnivå ska ICA Gruppen få en tydligare och mer samordnad digital strategi.

Annons
Annons
Bubbleroom pausar planen på butiker -

Bubbleroom pausar planen på butiker - "behöver utvärdera"

Stänger butiken i Farsta och öppnar inga nya under det kommande året.

Ny sajt ska få kunderna att handla möbler i mobilen

Ny sajt ska få kunderna att handla möbler i mobilen

SoffaDirekt har fått allt fler mobila besökare. Nu hoppas e-handlaren att trafiken snart ska återspeglas i försäljningssiffrorna.

Ulmart vill skicka ryska och kinesiska varor till Europa

Den ryska e-handelsjätten säger sig vara en mix av Ikea och Amazon och nu sneglar man utanför landets gränser.

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna

Google yrkar på ökad tydlighet men det argumentet håller inte enligt AdWords-experten.

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem