Annons

Mathandeln online leder skiftet mot ekologiskt Onlinekunder handlar oftare ekologiskt

Mathandeln online leder skiftet mot ekologiskt

2016-01-29 09:40

Danskarna leder ekoligan, men i Sverige går skiftet mot mer ekologiskt allra fortast - och det är på nätet som den snabbaste utvecklingen sker.

Med en ökning på 39 procent från året innan är Sverige det land som i allra snabbast tempo omfamnar ekologisk mat. Nu står den ekologiska försäljningen för 7,7 procent av den totala markanden för livsmedelsförsäljning i Sverige, enligt informationssajten Ekoweb.

Med 8,3 procent är Danmark det land som har högst andel ekologisk försäljning, men Sverige visar alltså upp en snabbare ökning. Och skiftet mot ekologiskt går snabbare på nätet än i den traditionella handeln.

Eko på nätet växer med 40 procent

På nätet är andelen ekologiskt uppe i 10-15 procent, en trend som även aktörer som Mat.se bekräftar för Ehandel.se.

Annons
Annons
- Det innebär en försäljning över nätet av ekologiska livsmedel i Sverige på drygt 0,5 miljarder kronor 2015. Försäljningen av ekologiska livsmedel i näthandeln växer för närvarande över året med 40 procent, skriver Cecilia Ryegård, redaktör på Ekoweb.

Ekoweb ser en ökning av ekologiskt inom både matförsäljning och hotell och restaurang. Årets största succé står den ekologiska vinförsäljningen för, som efter att ha ökat med 68 procent gjort Systembolaget till Sveriges nästa största återförsäljare av ekologiska produkter.

Enligt Ekoweb har priserna på ekologiska livsmedel legat i princip stilla under året som gått.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Zalando tar över - satsar på

Zalando tar över - satsar på "aggressiva" ledtider

Zalandos Nordenchef Kenneth Melchior berättar i en exklusiv intervju om företagets planer för Sverige.

Annons
Annons
Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Soft Goats marknadsföring uppskattades inte av alla.

1
En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

Kavats kapacitet ökar med 66 procent.

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Köper hela Idéguld AB och får därmed en guldsmedsbutik i Borås.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Björn Borg ökar - men <nobr>e-handeln</nobr> backar med 20%

Björn Borg ökar - men e-handeln backar med 20%

Slutade köpa trafik och såg e-handelsförsäljningen sjunka.

Del 2: "Vårt negativa resultat är en del av vår strategi"

Fyndiq svarar på kritiken från handlarna.

2
Mekonomens dotterbolag ska utbilda framtidens mekaniker

Mekonomens dotterbolag ska utbilda framtidens mekaniker

30 elever har antagits till terminsstarten.

Annons
Annons
Ökade med 56% under Q1 - krossade 7 miljarder dollar

Ökade med 56% under Q1 - krossade 7 miljarder dollar

Ingen inbromsning i sikte för den kinesiska e-handelsjätten.

Annons
Annons
Annons
leverantörserbjudanden
Jobb på Ehandel.se

Jollyroom AB söker:

Analytisk marknadsassistent med SEM-ansvar till Jollyroom i Göteborg!

MaxGaming söker:

Marknadsförare till MaxGaming.se

KitchenLab AB söker:

Order-/lageransvarig

Awin söker:

Account Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem