Matjättarna e-handelssatsar men fortsätter att förlora pengar

Linas Matkasse i princip ensamma om stabil vinst, enligt en ny sammanställning.

E-handlare som Mat.se och MatHem har de senaste åren stadigt ökat sin omsättning - men fortfarande lyser de svarta siffrorna med sin frånvaro. Trots problemen med att nå lönsamhet med nätmaten har jättar som ICA och Axfood dock inte dragit sig för att ge sig in i e-handelsspelet de också.

I en ny sammanställning som SvD Näringsliv har gjort framgår det dock att i stort sett alla nätmatsaktörer fortfarande har problem med att få till en lönsam affärsmodell.

Annons

"Ska möta morgondagens konsument"

Andreas Svensson, som är analytiker på Handelns utredningsinstitut, säger till SvD att han tror att satsningarna har att göra med att matvarubutikerna inte vill komma på efterkälken mer än de redan har gjort. Han jämför med elektronikbranschen, som var tidigt ute med att ge sig ut på nätet och där 26 procent av handeln enligt HUI numera sker online.

- Det handlar om att möta morgondagens konsument. Det är farligt att sitta fast med en konsumentgrupp som inte är lika köpstark om 15 år, säger han.

SvD har samlat resultatssiffrorna från Mat.se, MatHem, Middagsfrid (som numera ägs av Axfood), Linas Matkasse och KF Näthandel (Coop), och konstaterar att det bara är Middagsfrid och Linas Matkasse som nådde positiva resultat under det senaste året. Middagsfrids resultat är dock betydligt sämre än både 2013 och 2014. Alla utom Middagsfrid fick ett sämre resultat 2016 än 2015.

Krävs sänkta priser

Enligt Andreas Svensson är det inte omöjligt att nätmatshandlarna kommer att fortsätta att växa - kanske bland annat genom att köpa upp varandra - men för ett bättre resultat kommer de också att behöva sänka priserna och satsa på ökad automatisering, tror han.

– Kunderna som handlar i den fysiska handeln har vant sig vid att kunna ta väldigt sena beslut. Det kommer man sannolikt behöva möta också i e-handeln för att få fler att välja den kanalen, säger han.

Annons