Annons

Matjätten stänger sin e-handel under Black Friday

Matjätten stänger sin e-handel under Black Friday

2018-11-22 08:10

Ny trend?

Förra året så fick vi se en modehandlare stänga ner sin nätbutik helt under Black Friday. Vilket förmodligen är den ultimata protesten mot den köphets som pågår under denna vecka.

LÄS ÄVEN: E-handlare håller stängt under hela Black Friday

Nu meddelar nätmatjätten Mat.se, som ägs av Axfood, att även de kommer att stänga sin e-handel under fredagen.

- Genom att stänga vår e-handel under prime time på fredag och istället uppmuntra till kylskåpsrensning hoppas vi både på att skapa debatt och att få fler konsumenter att tänka till en extra gång innan köp, säger Ylva Bruzelius, hållbarhetsansvarig på Mat.se, i ett pressmeddelande.

"Tagit fram en guide"

Mat.se meddelar att det varje år slängs cirka 19 kilo “fullt ätbar mat” per person och att 26 kilo mat och dryck hälls ut i slasken. Ett hushåll sägs kunna spara 3 000 - 6 000 kronor om året på att minska sitt svinn.

Annons
Annons
- Vi har tagit fram en guide, som ligger på vår hemsida, för hur man kan trolla fram en festmåltid genom att rensa i skafferi och kylskåp. Det är ett bra och enkelt sätt att dryga ut hushållskassan och bidra till minskad klimatpåverkan, säger Ylva Bruzelius.

E-handelsföretaget ska just nu jobba med ett stort projekt, tillsammans med RISE (Research Institute of Sweden), där man kartlägger koldioxidutsläpp ända ner på produktnivå.

LÄS ÄVEN: Mat.se i unikt samarbete kring klimatdata

- En av våra starkaste drivkrafter är hållbarhet och vi brinner extra mycket för att minska matsvinnet och informera våra kunder om hur deras mathandling påverkar klimatet, säger Ylva Bruzelius.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

Det amerikanska cykelbudet fick ge namn till Martins märke.

Annons
Annons
Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Exklusivt: Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Har spikat lanseringsdatum för brittisk sajt.

Gekås nya storsatsning:

Gekås nya storsatsning: "Som e-handel fast bättre"

Deras egen variant av webbshop.

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

"Vi vågar prova oss fram och driva innovativa lösningar".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu <nobr>e-handel</nobr>

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu e-handel

Kan lansera Click&Collect.

Leveranskritik mot MediaMarkt:

Leveranskritik mot MediaMarkt: "Har fått vissa utmaningar"

Beställningar från början av december har inte kommit fram.

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Nätapoteket går inte att stoppa?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.

Jula Sverige AB söker:

e-handelsspecialist

BabyBjörn AB söker:

E-commerce Store Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta