Matkassarna står stilla när kunderna plockar själv

Trenden håller i sig - tillväxten ligger i lösplocket.

Linas Matkasse, Middagsfrid och gänget som gärna vill leverera färdiga matkassar var stjärnorna när e-handeln var ung. Nu står det dock klart att det är i lösplocket, det vill säga när kunden slänger ihop sin egen kasse, som vi finner tillväxten. Detta om vi får tro Svensk Digital Handel som bevakar just nätmaten i sitt D-food Index.

De senaste tre kvartalen växte färdigplanerade matkassar med 24 procent för Q2 2016, 12 procent för Q3 2016 och årets sista kvartal så växte middagslösningarna med futtiga 4 procent.

Annons

44 procent upp för lösplocket

Samma period så sjunker även tillväxten för lösplock men inte i samma utsträckning. Från 50 procent i tillväxt under Q2, till 45 procent under tredje kvartalet för att sedan nå 39 procent under julhandelskvartalet.

För helåret växte dock lösplocket med 44 procent medan middagslösningarna låg på 15 procent.

15 procent är nära e-handelns genomsnittliga tillväxt och det kan förstås vara så att eftersom middagslösningarna har fler år på nacken så följer de nu e-handeln i stort. Detta medan lösplock fortfarande vinner många helt nya kunder.

"För tidigt att dra definitiva slutsatser"

Det har även tidigare spekulerats i att nätmaten är nästa tillväxtfas för e-handeln och att när ICA, Axfood, Coop och så vidare verkligen börjar satsa på nätet så kommer näthandeln att äta en rejält mycket större bit av detaljhandeln. Från dagens 5-10 procent (beroende på hur man räknar) till en mycket större andel när konsumenterna även beställer sina dagligvaror online.

Tecken på denna nya fas ser vi bland annat i Axfoods köp av Mat.se.

När Svensk Digital Handel sammanfattar 2016 konstaterar de att nätmaten växte med 30 procent, vilket kan jämföras med 40 procent under 2015.

– Tillväxten under det fjärde kvartalet var splittrad. Middagslösningarna uppvisade en av de lägsta tillväxttakterna vi har uppmätt i D-food Index, samtidigt som lösplocket gick fortsatt starkt. Det är fortfarande för tidigt att dra några definitiva slutsatser av detta. Det kommer att bli mycket intressant att följa hur marknaden formas under 2017, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

Annons
Annons