Annons

Matkassen ett hårt slag för livsmedelsbutikerna

Matkassen ett hårt slag för livsmedelsbutikerna

2012-09-05 09:37

Färdigpackade matkassar är en succé på nätet, både för e-handlare och konsumenter. Men även om dagligvaruhandeln är med i racet går de miste om många impulsköp och förlorar viktiga inkomster när försäljningen av färdigpackade matkassar ökar.

Den färdigpackade matkassen utsågs till årets julklapp 2011 enligt Handels Utredningsinstitut (HUI). Och helt fel kan de inte ha haft, Linas Matkasse känner nog de flesta till men det dyker upp nya aktörer med jämna mellanrum. De flesta livsmedelsbutikerna säljer också idag färdiga matkassar.

Men medan de renodlade e-handlarna inom matkassebranschen gör bra affärer så verkar det slå hårdare mot den traditionella handeln, trots att de också hakat på trenden.
– Även om dagligvarukedjorna är med i racet med färdiga kassar är det inte alls som att få in kunderna i själva butiken, säger Henrik Vestin, analytiker på HUI Research.
Tappar merförsäljning

De färdiga matkassarna kan alltså slå negativt mot matkedjornas försäljning även om de själv erbjuder tjänsten. Främst går man miste om oövertänkta impulsköp.
– Merförsäljningen med impulsvaror går förlorad. Det är små marginaler i dagligvaruhandeln, och tappar man två produkter i varje kasse slår det hårt, säger Henrik Vestin på HUI.
Att utöka den traditionella handeln med e-handel eller nya tjänster brukar kunna ge nya inkomster. Men i fallet med matkassar verkar det i stället bli tvärtom, om man nu inte lyckas nå nya kunder.

Det ska bli spännande att se utvecklingen och om förlusterna blir så stora som befaras, och vad livsmedelsbutikerna i så fall gör för att kompensera. Att sluta med färdigpackade matkassar för att locka in kunderna i butiken igen är nog att skjuta sig själv i foten då kunden förmodligen bara byter leverantör.



Källa: Metro

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Magento
2012-09-05 10:10

"Att utöka den traditionella handeln med e-handel eller nya tjänster brukar ofta innebära merförsäljning"

Finns det någon som har en vetenskaplig artikel om detta? Skulle vara intressant läsning.

Julius
2012-09-05 13:38

Det var lite dåligt formulerat kanske och vi har nu ändrat i texten. Det brukar förstås kunna ge nya inkomster som när Bengts Datorbutik i Ödeshög öppnar e-handel och börjar kränga datorer till hela Sverige :)

Obs datorbutiken är påhittad ;)

Magento
2012-09-05 16:33

Jag är faktiskt genuint intresserad av om det finns någon artikel :).

Skulle vara kul att veta om marknaden bara skiftar säljkanal eller om det de facto ökar konsumtionen.

Annons
Adlibris storförlust: Minus 125 miljoner kronor

Adlibris storförlust: Minus 125 miljoner kronor

"Om vi når vinst under 2019 beror på hur mycket vi satsar".

Annons
Annons
Sportamore tar klivet utanför Norden - här är nästa land

Sportamore tar klivet utanför Norden - här är nästa land

Större totalmarknad ska minska risken med "skiftande" väder.

Så mycket växte e-handeln 2018:

Så mycket växte e-handeln 2018: "En milstolpe"

Stod för all tillväxt i sällanköpshandeln.

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

"Kan inte gå på några bilevenemang utan att jag blir igenkänd".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Annons
Annons
Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta