Annons

Matkassen ett hårt slag för livsmedelsbutikerna

Matkassen ett hårt slag för livsmedelsbutikerna

2012-09-05 09:37

Färdigpackade matkassar är en succé på nätet, både för e-handlare och konsumenter. Men även om dagligvaruhandeln är med i racet går de miste om många impulsköp och förlorar viktiga inkomster när försäljningen av färdigpackade matkassar ökar.

Den färdigpackade matkassen utsågs till årets julklapp 2011 enligt Handels Utredningsinstitut (HUI). Och helt fel kan de inte ha haft, Linas Matkasse känner nog de flesta till men det dyker upp nya aktörer med jämna mellanrum. De flesta livsmedelsbutikerna säljer också idag färdiga matkassar.

Men medan de renodlade e-handlarna inom matkassebranschen gör bra affärer så verkar det slå hårdare mot den traditionella handeln, trots att de också hakat på trenden.
– Även om dagligvarukedjorna är med i racet med färdiga kassar är det inte alls som att få in kunderna i själva butiken, säger Henrik Vestin, analytiker på HUI Research.
Tappar merförsäljning

De färdiga matkassarna kan alltså slå negativt mot matkedjornas försäljning även om de själv erbjuder tjänsten. Främst går man miste om oövertänkta impulsköp.
– Merförsäljningen med impulsvaror går förlorad. Det är små marginaler i dagligvaruhandeln, och tappar man två produkter i varje kasse slår det hårt, säger Henrik Vestin på HUI.
Att utöka den traditionella handeln med e-handel eller nya tjänster brukar kunna ge nya inkomster. Men i fallet med matkassar verkar det i stället bli tvärtom, om man nu inte lyckas nå nya kunder.

Det ska bli spännande att se utvecklingen och om förlusterna blir så stora som befaras, och vad livsmedelsbutikerna i så fall gör för att kompensera. Att sluta med färdigpackade matkassar för att locka in kunderna i butiken igen är nog att skjuta sig själv i foten då kunden förmodligen bara byter leverantör.



Källa: Metro

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Magento
2012-09-05 10:10

"Att utöka den traditionella handeln med e-handel eller nya tjänster brukar ofta innebära merförsäljning"

Finns det någon som har en vetenskaplig artikel om detta? Skulle vara intressant läsning.

Julius
2012-09-05 13:38

Det var lite dåligt formulerat kanske och vi har nu ändrat i texten. Det brukar förstås kunna ge nya inkomster som när Bengts Datorbutik i Ödeshög öppnar e-handel och börjar kränga datorer till hela Sverige :)

Obs datorbutiken är påhittad ;)

Magento
2012-09-05 16:33

Jag är faktiskt genuint intresserad av om det finns någon artikel :).

Skulle vara kul att veta om marknaden bara skiftar säljkanal eller om det de facto ökar konsumtionen.

Annons
Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

Tar fart mot nordisk expansion och 100 miljoner.

Annons
Annons
IKEA skippar Black Friday:

IKEA skippar Black Friday: "Har valt att inte uppmärksamma"

Avstår kampanjdagen helt i Sverige.

Han vill göra om cykelbranschen - pengarna strömmar in

Han vill göra om cykelbranschen - pengarna strömmar in

Ny e-handel uppe i 122 procent.

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

Pris: 100-300 kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest

"Med största sannolikhet slås rekord även i år".

1
Julklapp från Instagram - tre nya <nobr>e-handelsfunktioner</nobr>

Julklapp från Instagram - tre nya e-handelsfunktioner

Bland annat e-handel i videor.

Björn Borgs <nobr>e-handel</nobr> över 100 miljoner hittills i år

Björn Borgs e-handel över 100 miljoner hittills i år

Står nu för en femtedel.

Annons
Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Ny e-handel med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Varje produkt ska lyfta ett problem.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta