Matkassepionjärens nya tjänst ger fler rätter på menyn

Middagsfrid nobbar trenden med lösplock och satsar istället på ett bredare utbud av menyer för att möta kundernas önskemål om större flexibilitet.

I dagarna lanseras Middagsfrids nya satsning, Á la Carte, som syftar till att erbjuda kunderna som får hem företagets matkassar ett större utbud av menyer att välja bland. Vill man inte välja, så står Middagsfrid för urvalet, precis som tidigare.

- Det har blivit tydligt att många kunder önskar valfrihet. Med vår nya tjänst kan de bestämma mer själva men slipper samtidigt att ta hela ansvaret för att planera vad de ska äta.

Annons

Större konkurrens bland företagen

Middagsfrid var 2007 det allra första företaget i Sverige som lanserade matkassar för beställning på nätet. Då fanns endast ett alternativ för kunderna att beställa. Det gick inte att göra några ändringar utifrån hur många middagar man ville beställa på en vecka, och ingen valfrihet erbjöds vad gällde allergier eller andra matpreferenser.

- Sedan dess har vi utvecklat projektet, och nu ger vi alltså möjligheten att välja mellan nya rätter, om man inte skulle vara intresserad av standardalternativen för veckan. Det är så vi utvecklar företaget, genom att ta in vad kunden vill ha.

Enligt Angelique von Gegerfelt spelar det förstås också roll för nysatsningen att Middagsfrid inte längre är ensamma på marknaden, och att trenden för matkassar i stort verkar gå mot större valfrihet. Ehandel.se har tidigare skrivit bland annat om att Gastrofy, ett annat matkasseföretag, dömt ut de färdigplanerade meny-kassarna till förmån för mer flexibla lösningar, och att aktörer som MatHem tjänar stora pengar på att leverera lösplock.

"Svårt att få lönsamhet med lösplock"

Men Middagsfrid är inte inne på samma linje. Angelique von Gegerfelt utesluter inte att Middagsfrid kan titta på lösplock i framtiden, men i dagsläget är det inte aktuellt. Företagets ambition är, precis som vid starten för åtta år sedan, att hjälpa människor att äta mer grönt och att laga mer mat från grunden, och enligt VD:n är det även fortsatt en ambition som möts bäst genom färdiga menyalternativ där alla recept bara innehåller den äkta varan.

- Middagsfrid har valt att ha fokus på färdiga matkassar. Det är det vi kan bäst. Dessutom är det svårt att få till lönsamhet med lösplock. Vi har tillval men de är i form av exempelvis föreslagna frukostlösningar, så det går inte att beställa till exempel en extra liter mjölk eller hushållspapper och säkringar, säger Angelique von Gegerfelt.

- Vi är inte en affär utan en tjänsteleverantör, sammanfattar hon.

Middagsfrid finns för närvarande i 70 kommuner från Ystad i söder till Sundsvall i norr, och omsatte förra året nära 80 miljoner kronor.

- Vi behöver ha lönsamhet och att beställa matkassar är mycket ett storstadsfenomen. Det är där behovet finns, säger Angelique von Gegerfelt.

Annons

Annons