Annons

Matsajten som gör gott för både plånboken och miljön

Matsajten som gör gott för både plånboken och miljön

2014-09-01 09:19

Tycker du om att fynda billig mat och samtidigt göra gott för miljön. Då kanske Matsmart.se är något för dig. Här kan du hitta matvaror som är upp till 90 procent billigare än i butiken och få det hela vägen hem till dörren, över hela landet.

Matsmart.se lanserades december 2013 efter att Ica-handlaren Erik Södergren redan 2010 testat att sälja livsmedel med korta datum. Han hade märkt att grossister gärna ville bli av med överblivna produkter, samtidigt som många av butikens kunder ville köpa varor med kort datum till rabatterat pris.

Han insåg också att det vore bäst att flytta ut de överblivna produkterna och sälja dem i en renodlad butik med korta datum och passerade bäst före-datum. Hösten 2012 tog han därför kontakt med Karl Andersson och Ulf Skagerström, som båda har en bakgrund i mediebranschen, och tillsammans driver de nu Matsmart.se.
– Vi har alldeles för stort fokus på bäst före-datum i Sverige. Det datumet är en rekommendation från producenten om att varan har en viss konsistens, ett visst tuggmotstånd en viss halt av kolsyra eller vad det nu handlar om. Men 99 procent av alla varor som har passerat bäst före-datum är givetvis lika bra dagen efter utgången som dagen innan, säger Ulf Skagerström, marknadschef på Matsmart i en intervju med Dagens Industri.

Expansion på gång

I sortimentet finns allt från bröd och kaffe till djurfoder och hygienartiklar. Man säljer dock inga färskvaror som är märkta med sista förbrukningsdatum, till exempel mejeriprodukter, kött, fisk, ägg. Enligt Matsmarts egna beräkningar är sajtens priser 20-90 procent lägre än i vanliga mataffärer.

För 49 kronor levereras sedan beställningen till DHLs uthämtningsställen och för 99 kronor ända hem till dörren. Förutom att kunderna har chansen att göra ett klipp, hoppas Matsmart också bidra till att minska svinnet och göra gott för miljön.
– Det finns ju flera dimensioner i det här. Dels det galna med att slänga fullt ätbar och utmärkt mat, dels innebär svinnet en stor miljöpåverkan. Därför innebär Matsmart flera vinster. Konsumenten fyndar och sparar pengar, samtidigt som man faktiskt är en liten miljöhjälte, säger Erik Södergren.
Än så länge är utbudet ganska litet enligt Söderberg men nu är det dags att expandera. Nyligen fick bolaget även in kapital från Remium-grundaren Robert Ahldins investeringsfirma Edastra, samt Gymgrossistens tidigare vd David Frykman.


Källor: DI, Marketnews

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Annons
Annons
Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons
Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta