Matsajten som gör gott för både plånboken och miljön

Tycker du om att fynda billig mat och samtidigt göra gott för miljön. Då kanske Matsmart.se är något för dig. Här kan du hitta matvaror som är upp till 90 procent billigare än i butiken och få det hela vägen hem till dörren, över hela landet.

Matsmart.se lanserades december 2013 efter att Ica-handlaren Erik Södergren redan 2010 testat att sälja livsmedel med korta datum. Han hade märkt att grossister gärna ville bli av med överblivna produkter, samtidigt som många av butikens kunder ville köpa varor med kort datum till rabatterat pris.

Han insåg också att det vore bäst att flytta ut de överblivna produkterna och sälja dem i en renodlad butik med korta datum och passerade bäst före-datum. Hösten 2012 tog han därför kontakt med Karl Andersson och Ulf Skagerström, som båda har en bakgrund i mediebranschen, och tillsammans driver de nu Matsmart.se.

Annons

– Vi har alldeles för stort fokus på bäst före-datum i Sverige. Det datumet är en rekommendation från producenten om att varan har en viss konsistens, ett visst tuggmotstånd en viss halt av kolsyra eller vad det nu handlar om. Men 99 procent av alla varor som har passerat bäst före-datum är givetvis lika bra dagen efter utgången som dagen innan, säger Ulf Skagerström, marknadschef på Matsmart i en intervju med Dagens Industri.

Expansion på gång

I sortimentet finns allt från bröd och kaffe till djurfoder och hygienartiklar. Man säljer dock inga färskvaror som är märkta med sista förbrukningsdatum, till exempel mejeriprodukter, kött, fisk, ägg. Enligt Matsmarts egna beräkningar är sajtens priser 20-90 procent lägre än i vanliga mataffärer.

För 49 kronor levereras sedan beställningen till DHLs uthämtningsställen och för 99 kronor ända hem till dörren. Förutom att kunderna har chansen att göra ett klipp, hoppas Matsmart också bidra till att minska svinnet och göra gott för miljön.

– Det finns ju flera dimensioner i det här. Dels det galna med att slänga fullt ätbar och utmärkt mat, dels innebär svinnet en stor miljöpåverkan. Därför innebär Matsmart flera vinster. Konsumenten fyndar och sparar pengar, samtidigt som man faktiskt är en liten miljöhjälte, säger Erik Södergren.

Än så länge är utbudet ganska litet enligt Söderberg men nu är det dags att expandera. Nyligen fick bolaget även in kapital från Remium-grundaren Robert Ahldins investeringsfirma Edastra, samt Gymgrossistens tidigare vd David Frykman.

Källor: DI, Marketnews

Annons