Mat.se ökar med 50% – levererar nu till bilar varje dag

Efter en lyckad lansering av leveranser till bilar planerar Mat.se fler nyheter som ska göra kundernas matshopping enkel och flexibel.

I november uppgick Mat.se:s omsättning till 19,7 miljoner kronor, vilket är en rejäl ökning jämfört med de 12,8 miljoner kronor som företaget sålde för under samma månad i fjol.

- Vi ser förstås positivt på det och ser även en fortsatt bra utveckling för företaget. Vi har framför allt sett att modellen fungerar rent ekonomiskt, säger Måns Danielson, som är VD på företaget.

Annons

Han ser att modellen med att kunderna beställer sin mat på nätet både är mer hållbar och effektiv, eftersom det blir lättare att planera sin matinköp när man beställer hemifrån, samt att det blir snällare mot miljön när ett företag kör ut många matkassar i samma svep.

Eftersom Mat.se inte behöver ha lager som är fullastade med varor, utan hellre beställer in efterhand, uppskattar han att företaget inte gör sig av med mer än en halv procent av sin omsättning. Och den halva procenten slängs inte, utan kommer istället till användning hos Stadsmissionen.

- Det är det som är grundfilosofin, att det ska vara bättre och mer hållbart. Sen har vi den andra delen, att det ska vara flexibelt och lättare att handla.

Levererar till bilar varje dag

I ett steg att göra köpupplevelsen just mer flexibel lanserade Mat.se nyligen möjligheten att få mat levererad till bakluckan på en bil. På så sätt kan kunderna få sin mat levererad till exempel när de är på sitt arbete.

Och även om Måns Danielsson inte vill avslöja några detaljer, verkar satsningen ha fallit väl ut.

- Det funkar alldeles utmärkt. Vi ger inte ut några volymer i dagsläget men det har kommit igång bra så det är jättekul, säger han.

Men skulle du säga att det har blivit populärt? Levererar ni till bilar varje dag?

- Oh, ja. Det gör vi. Och det kom in ordrar direkt. Det är inga enorma volymer, det är det inte. Men det tickar på och vi tror att det här kan bli riktigt bra.

Annons

Kan det vara så att människor är skeptiska till att ge någon annan tillgång till deras bilar?

- Det är inget vi stöter på i diskussionen med våra kunder, men visst kan det mycket väl vara så. Men Volvo lägger mycket fokus på att det ska fungera bra. Till exempel går ju den digitala nyckeln som används bara att använda vid ett tillfälle och bara under en begränsad tid.

Måns Danielsson berättar att företaget har flera andra idéer som på sikt ska leda till att det i framtiden blir ännu lättare för kunderna att handla. Nyheter utlovas både vad gäller leveranserna och sortimentet i stort.

- Det är bara fantasin som sätter stopp. Hittills har vi bara skrapat på ytan för hur vi kan göra matvaruhandeln lättare för våra kunder, avslutar Måns Danielson.

Annons