Mat.se satsar på ambulerande popup-store på julafton

Allt kommer att vara gratis.

I ett uppenbart PR-stunt har e-handlaren Mat.se introducerat vad företaget kallar en popup-store till julafton. Popupen består av en av företagets numera välkända orange bilar, dock iklädd en julstyrsel om vi får tro pressbilden.

Bilen kommer i alla fall att befinna sig i Stockholm för att leverera gratis matvaror och den ska gå att följa live på Julbilen.se, en sajt som dock ännu inte verkar vara igång.

Annons

- Bilen kommer att köra runt i de centrala delarna av Stockholm under julafton fylld med ett noga utvalt sortiment av matvaror och produkter som du kan tänkas sakna på julafton. För att ta del av sortimentet och popup-storen kommer Mat.se släppa hemsidan julbilen.se där man kommer kunna följa bilen i realtid och se hållplatser samt vilka varor som finns tillgängliga. Alla varor i bilen kommer dessutom att vara gratis, skriver företaget i ett pressmeddelande.

"Glömt ströbröd för att griljera skinkan"

Utöver att generera gratis press och god julstämning så verkar även tanken vara att visa på e-handelns tillgänglighet.

- På julafton är det många butiker som antingen håller helt stängt eller stänger tidigt. Något som kan vara problematiskt när man som konsument i sista minuten upptäcker att man glömt köpa ströbröd för att griljera skinkan, säger Anders Jacobsson, marknadschef på Mat.se.

LÄS ÄVEN: Mat.se utvecklar AI som fixar inköp, logistik och bemanning

Som Ehandel.se tidigare skrivit om så jobbar Mat.se numera med avancerade algortimer och AI för att skapa prognoser för bland annat inköp och bemanning. Teknikkunnandet verkar nu även komma till användning när man lanserar Julbilen.

- Sortimentet i julbilen är framtaget med hjälp av avancerad analys av såväl produktsökningar som faktiskt försäljning under julen. Även bilens rutt är noga planerad med tillgänglighet och relevans. Popup-storens rutt och sortiment kommer finnas tillgängligt via Julbilen.se, skriver Mat.se.

Annons