Matsmart i ”listigt” PR-drag – bäst på att nå ut

Alla bolag använder samma influencers.

Daniel Wellington lyftes organiskt flest gånger, men Chiquelle fick flest omnämnanden. Den slutsatsen drog analysföretaget Signal Signal i en undersökning av hur bra ett antal modehandlare är på att nå ut i poddar, Youtube, radio och TV.

LÄS ÄVEN: Daniel Wellington och Chiquelle hörs mest i bruset

Annons

Matsmart "ett undantag"

Nu har Signal Signal gjort en ny undersökning, och denna gång valt att titta närmare på nätmathandlarnas framgångar i etern. De undersökta bolagen är Linas Matkasse, Matsmart, Mathem.se, Mat.se och Middagsfrid, och bland dem ska Matsmart och Linas Matkasse var de företag som under en period nämndes flest gånger.

- Vanligast är att e-handlarna nämns i köpta reklamsamarbeten där influencers pratar om dem i Youtube och poddar. Uppstickaren Matsmart är ett undantag. Genom ett listigt pr-drag där bolaget släpper siffror kring svenska kommuners minskade matsvinn har Matsmart fått stora mängder icke-köpt utrymme i såväl TV som radio, skriver företaget i ett pressmeddelande.

De aktuella nätmatföretagen, som alltså oftast nämns i reklamsammanhang, arbetar för övrigt ofta med samma Youtubers och poddare.

"Kan påverka trovärdigheten"

Till exempel ska Hanna & Amanda under den aktuella perioden ha haft avtal med alla bolag som ingick i undersökningen, och podden "Trettio plus trevar" ska ha samarbetat med Mat.se och Matsmart.

- Det här är något som onekligen kan påverka trovärdigheten för alla inblandade, konstaterar Signal Signal.

Undersökningen ägde rum under perioden 1 september 2017 till och med 31 januari 2018.

Annons