Annons

Matsmart i Bäst på PR?

Matsmart i "listigt" PR-drag - bäst på att nå ut

2018-02-19 07:00

Alla bolag använder samma influencers.

Daniel Wellington lyftes organiskt flest gånger, men Chiquelle fick flest omnämnanden. Den slutsatsen drog analysföretaget Signal Signal i en undersökning av hur bra ett antal modehandlare är på att nå ut i poddar, Youtube, radio och TV.

LÄS ÄVEN: Daniel Wellington och Chiquelle hörs mest i bruset

Matsmart "ett undantag"

Nu har Signal Signal gjort en ny undersökning, och denna gång valt att titta närmare på nätmathandlarnas framgångar i etern. De undersökta bolagen är Linas Matkasse, Matsmart, Mathem.se, Mat.se och Middagsfrid, och bland dem ska Matsmart och Linas Matkasse var de företag som under en period nämndes flest gånger.

- Vanligast är att e-handlarna nämns i köpta reklamsamarbeten där influencers pratar om dem i Youtube och poddar. Uppstickaren Matsmart är ett undantag. Genom ett listigt pr-drag där bolaget släpper siffror kring svenska kommuners minskade matsvinn har Matsmart fått stora mängder icke-köpt utrymme i såväl TV som radio, skriver företaget i ett pressmeddelande.

De aktuella nätmatföretagen, som alltså oftast nämns i reklamsammanhang, arbetar för övrigt ofta med samma Youtubers och poddare.

Annons
Annons

"Kan påverka trovärdigheten"

Till exempel ska Hanna & Amanda under den aktuella perioden ha haft avtal med alla bolag som ingick i undersökningen, och podden "Trettio plus trevar" ska ha samarbetat med Mat.se och Matsmart.

- Det här är något som onekligen kan påverka trovärdigheten för alla inblandade, konstaterar Signal Signal.

Undersökningen ägde rum under perioden 1 september 2017 till och med 31 januari 2018.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
ABS Wheels köper upp polsk konkurrent

ABS Wheels köper upp polsk konkurrent

Lägger rabarber på "några av Europas mest eftertraktade fälgar".

Annons
Annons
Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Ny het funktion.

Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Utförsäljning med 50 procents rea i e-handeln.

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Fruktfajt med fällande utgång.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Kan bli större än Apoteas.

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

"Handlar framförallt om att tillgodose kundens behov".

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Kedjan har en tredjedel av den svenska elektronikmarknaden.

Annons
Annons
Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Men vad folk faktiskt köper är en annan femma.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportamore söker:

Purchaser (Sportswear)

Tenson söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webmaster

Lagerhaus AB söker:

Community Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta