Annons

Matsmart i Bäst på PR?

Matsmart i "listigt" PR-drag - bäst på att nå ut

2018-02-19 07:00

Alla bolag använder samma influencers.

Daniel Wellington lyftes organiskt flest gånger, men Chiquelle fick flest omnämnanden. Den slutsatsen drog analysföretaget Signal Signal i en undersökning av hur bra ett antal modehandlare är på att nå ut i poddar, Youtube, radio och TV.

LÄS ÄVEN: Daniel Wellington och Chiquelle hörs mest i bruset

Matsmart "ett undantag"

Nu har Signal Signal gjort en ny undersökning, och denna gång valt att titta närmare på nätmathandlarnas framgångar i etern. De undersökta bolagen är Linas Matkasse, Matsmart, Mathem.se, Mat.se och Middagsfrid, och bland dem ska Matsmart och Linas Matkasse var de företag som under en period nämndes flest gånger.

- Vanligast är att e-handlarna nämns i köpta reklamsamarbeten där influencers pratar om dem i Youtube och poddar. Uppstickaren Matsmart är ett undantag. Genom ett listigt pr-drag där bolaget släpper siffror kring svenska kommuners minskade matsvinn har Matsmart fått stora mängder icke-köpt utrymme i såväl TV som radio, skriver företaget i ett pressmeddelande.

De aktuella nätmatföretagen, som alltså oftast nämns i reklamsammanhang, arbetar för övrigt ofta med samma Youtubers och poddare.

Annons
Annons

"Kan påverka trovärdigheten"

Till exempel ska Hanna & Amanda under den aktuella perioden ha haft avtal med alla bolag som ingick i undersökningen, och podden "Trettio plus trevar" ska ha samarbetat med Mat.se och Matsmart.

- Det här är något som onekligen kan påverka trovärdigheten för alla inblandade, konstaterar Signal Signal.

Undersökningen ägde rum under perioden 1 september 2017 till och med 31 januari 2018.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
E-handelskonferensen NXT:

E-handelskonferensen NXT: "Kommer bli störst i Norden"

Går av stapeln i Oslo den 4 juni.

Annons
Annons
ASOS:

ASOS: "Frankrike och Tyskland är utmanande"

Ökade försäljningen med 13 procent.

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Svenska butiker kan nu ansöka till "framtidens handel".

Dollarstore om e-handeln:

Dollarstore om e-handeln: "En minst sagt magisk start"

Berättar om sin första vecka som e-handlare.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

NA-KD öppnar ny butik:

NA-KD öppnar ny butik: "Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

"Det är något speciellt att ta på grejerna".

Nu är Dollarstores <nobr>e-handel</nobr> live

Nu är Dollarstores e-handel live

Öppen för beställningar.

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Stänger ännu en avdelning.

Annons
Annons
Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

65 miljoner mer än 2017.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta