Matsmart tar in ytterligare 30 miljoner med nya investerare

Northzone, GP Bullhound och Edastra investerar sammanlagt 30 miljoner i Matsmart som bland annat ska använda pengarna till att utveckla verksamheten utanför Sverige.

Redan i augusti skrev Ehandel.se om Matsmarts planer på att expandera verksamheten. Då berättade företaget, som har som affärsidé att minska matsvinnet genom att sälja ut sådant som annars hade kastats, att de skulle flytta till nya lokaler.

Efter den första investeringsrundan där Edastra och Gymgrossistens förre VD David Frykman gick in med ungefär en miljon, hade Matsmart då tackat nej till alla andra som velat investera i bolaget. Istället gick befintliga ägare in med mer pengar i ett senare skede. Men i takt med att företaget växer har det blivit ändring på den fronten.

Annons

Omsättningen väntas bli tio gånger så hög 

Nu står det nämligen klart att Northzone och GP Bullhound investerar i Matsmart för att säkra fortsatt tillväxt. Även Edastra, som varit med sedan 2014, är med i den här investeringsrundan som omfattar 30 miljoner kronor. Pengarna ska enligt ett pressmeddelande användas till att utveckla verksamheten i och utanför Sverige.

– Vi är bara i början av e-handelsrevolutionen när det gäller mat och livsmedel. Matsmart har hittat ett vinnande koncept som erbjuder konsumenter möjlighet att fynda, och även minskar matsvinnet. Med deras smarta affärsmodell och erfarna team tror vi starkt på vad de kan åstadkomma på den svenska och internationella marknaden, säger Jessica Nilsson, investeringsansvarig på Northzone, som tidigare investerat i till exempel Fyndiq, Avito, Lesara och Outfittery.

"Har svårt att hinna med"

Matsmart grundades i december 2013 och omsatte tre miljoner kronor 2014. I år väntas omsättningen bli tio gånger så hög. Företagets VD, Karl Andersson, tror framför allt att det är låga priser, postiva kundomdömen och en medvetenhet om det växande problemet med matsvinn som ligger bakom Matsmarts framgångar.

- När man har gjort en bra affär vill man berätta om det, och visa sina vänner att de också kan göra det. Nu har konceptet blivit så välkänt att producenter och grossister hör av sig med idéer om samarbete. Vi har svårt att hinna med. Med det här kapitaltillskottet kan vi fortsätta satsa och möta efterfrågan ännu bättre, säger Karl Andersson.

Annons