Annons

Med nya miljoner i kassan ska Artfinder bli störst i världen

Med nya miljoner i kassan ska Artfinder bli störst i världen

2016-03-31 13:58

Den svensk-brittiska konstsajten plockar in 30-35 miljoner kronor för en fortsatt expansion i USA.

Artfinder.com lanserades 2010 som ett slags Wikipedia för konst men i början av 2013 förvandlades sajten till en global onlinemarknadsplats för konstnärer och gallerier. Det efter att man plockat in 45 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Wellington Partners.

Det paneuropeiska riskkapitalbolaget, som tidigare investerat i flera andra e-handelsbolag, är idag den största ägaren i Artfinder som enligt egen utsago är den näst största aktören inom sitt område. På sajten finns drygt 150 000 konstverk listade och i år väntas omsättningen nå över 100 miljoner kronor, enligt Di Digital.

– Vi riktar oss mot folk som tidigare köpt affischer på museum och nu vill ha äkta konst. Mest efterfrågan är det på verk som kostar cirka 6 000 till 15 000 kronor, men vi säljer även mycket konst för under 1 000 kronor, säger Jonas Almgren, vd för Artfinder, till tidningen.

Ska ta täten redan i år

Den största delen av försäljningen sker i Europa men Artfinder säljer även en del i USA, även om man fortfarande är förhållandevis små på andra sidan Atlanten. Men nu ska man växla upp i USA och för att lyckas ska bolaget plocka in 30–35 miljoner kronor i en ny finansieringsrunda.

Annons
Annons

Två tredjedelar kommer från bolagets befintliga ägare som förutom Wellington Partners är Greylock, privata änglar i Storbritannien, USA och Schweiz samt riskkapitalbolaget Northzone. Samtidigt hoppas man kunna få in ett par nya ägare som kan hjälpa till med expansionen i USA.

– Vi är näst störst i världen om man jämför med bolag som säljer konst direkt från konstnärer. Det finns ett bolag i Los Angeles som heter Saatchi Art som är större än oss. Men vi växer fortare och räknar med att gå om dem i år, säger Jonas Almgren.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Skiftet är här.

Annons
Annons
Flygstoppet för Boeing kan påverka global <nobr>e-handel</nobr>

Flygstoppet för Boeing kan påverka global e-handel

Vanligt med e-handelspaket på passagerarplan.

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Vill bli en föregångare inom omnikanalhandel.

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

Instagram fångar hela e-handeln i sin app.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ehandel.se startar Ehandel Academy

Premiär i vår: Ehandel.se startar Ehandel Academy

Komplett kursprogram för alla som arbetar med e-handel.

E-handelskonferensen NXT:

E-handelskonferensen NXT: "Kommer bli störst i Norden"

Går av stapeln i Oslo den 4 juni.

ASOS:

ASOS: "Frankrike och Tyskland är utmanande"

Ökade försäljningen med 13 procent.

Annons
Annons
Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Svenska butiker kan nu ansöka till "framtidens handel".

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta