Media Markt ska nå en yngre målgrupp med Snapchat

Hemelektronikkedjan gör entré på Snapchat och börjar med att bjuda in följarna till E3-mässan i Los Angeles.

Sociala medier blir allt viktigare i kommunikationen med kunderna. Facebook, Youtube och Instagram är idag de tre mest populära alternativen bland de svenska e-handlarna men enligt en undersökning Ehandel.se gjorde nyligen används även Snapchat av allt fler e-handlare.

Nu meddelar Media Markt att man gör entré på Snapchat och här kommer elektronikhandlarens följare få ta del av produkttester, innovationspresentationer och senaste nytt. Först ut kommer följarna att kunna hänga med på E3-mässan, Electronic Entertainment Expo, i Los Angeles som börjar i morgon.

Annons

– Det finns väldigt mycket vi vill säga och få ut till våra kunder och Snapchat är ett enkelt och roligt verktyg att använda sig av utan en massa krångel. Vi tror att personer som väljer att följa oss på Snapchat är de som gillar innovationsprodukter, tv-spel och teknik, säger Felipe Briones, Online & Digital Marketing Manager på Media Markt.

Kommunikation med en digital generation

Snapchat, en app där användare kan ta bilder eller spela in videoklipp som försvinner efter en tid , är särskilt populärt bland yngre konsumenter och inte oväntat hoppas Media Markts kunna nå ut till en yngre målgrupp, men även till de så kallade unga-vuxna.

– Det är ett nytt sätt att kommunicera med en digital generation som gillar att få kommunikation snabbt och kan själva välja när och vad de vill titta på, säger Felipe Briones och fortsätter.

– Det blir ett enkelt sätt att vara mer informell, relevant och ha roligt med våra följare. Vi kommer främst använda oss av Snapchat utifrån vad våra följare faktiskt vill se i vår story – helt enkelt genom att fråga.

Annons