Media Markt stoppar in näthandeln i butiken

Stora varuhus och låga priser är inte längre en garanterad succé enligt Media Markt som nu lanserar ett nytt butikskoncept. I Tyskland försöker hemelektronikjätten nu stoppa in näthandeln i butiken och låter kunden hämta upp sina nätköp i en drive in-tjänst.

Media Markt var sena att hoppa på e-handelståget men sedan lanseringen 2012 har hjulen snurrat allt snabbare. Nyligen gav man nätbutiken ett helt nytt utseende och en mängd nya funktioner för att förenkla köpprocessen och utöka kategoriseringen av produkter.

Nu har man även planer på att ändra om i sitt butikskoncept för att försöka knyta ihop näthandeln och fysisk butik. I tyska Ingolstadt har Media Markt byggt om en gammal möbelaffär till vad som ska vara framtidens varuhus.

Annons

Den nya pilotbutiken, som öppnar idag, är drygt 3 400 kvadratmeter stor och inhyser omkring 45 000 olika produkter. Butiken ska också vara fullproppad med skärmar i alla möjliga storlekar där kunder kan surfa igenom de drygt 60 000 produkter som finns i Media Markts nätbutik.

Drive in-tjänst

Idag står nätet för 7 procent av Media-Saturns totala försäljning, men omkring 70 procent av kunderna besöker jättens webbplatser innan de handlar. Med det nya konceptet försöker Media Markt skapa en ny shoppingupplevelse, och förutom att kunden kan e-handla i butiken från en av de många skärmarna, så finns det även skärmar för prisjämförelsetjänster och kartor för att hjälpa dem hitta rätt.

Butiken erbjuder även en drive in-tjänst där kunden inte ska behöva lämna bilen för att hämta varor som köpts på nätet. Det nya varuhuset är också utrustat med laddningsstationer för både elbilar och mobiler.

– Vid utformningen av vår nya butik utgick vi från den centrala idén att hitta nya sätt att ansluta online och offline till en ny shoppingupplevelse som tilltalar de mest krävande kunderna i dag på ett entusiastiskt och roligt sätt, säger Wolfgang Kirsch, VD för Media-Saturn Tyskland.



Källa: Press, DI

Annons