Media Markts nya sajt ska ge E-handeln ett lyft

Media Markt var sena till e-handelsfesten men har på senare tid fått hjulen att snurra. Nu har man även passat på att ge sin nätbutik ett helt nytt utseende och en mängd nya funktioner. Något man hoppas ska göra ett besök lika enkelt och användarvänligt som ett besök i ett av varuhusen.

Under de senaste månaderna har Mediamarkt.se genomgått en total makeover. Sajten har fått en ganska stor grafisk uppdatering och Media Markt säger sig även ha underlättat för kunderna genom att förenkla köpprocessen och utöka kategoriseringen av produkter.

– Media Markts hemsida är skyltfönstret och entrén inför besöket i våra varuhus. Våra varhus är moderna, visar upp en enorm produktbredd och djup samt är kundvänliga, det är enkelt att få hjälp och handla. Nya Mediamarkt.se är betydligt mer användarvänlig och modern i sin look vilket matchar varuhusen på ett bra sätt. Med nya sidan får kunderna en bra upplevelse även på nätet, säger Magnus Pettersson, e-handelsansvarig på Media Markt.

Annons

Den ny sajten har även fått en touch av responsiv design, även om den inte ännu är helt optimerad för alla typer av enheter. Men det är målet.

– Sidan är adaptiv, under hösten är den även anpassad för smartphones men då skiljer sig ”check out” processen mot den vanliga sidan. Det innebär att den fungerar oavsett device och den kommer även som app framöver, säger Magnus Pettersson.

Arbetet fortsätter

Även sortimentet på hemsidan kommer att genomgå en förändring. Inom kort kommer Media Markt att mer än fördubbla det sortiment som i dagsläget finns tillgängligt online. Och Magnus säger att trots en sen start så har det nu blivit bra fart på Media Markts e- och m-handel.

– E-handeln i vår bransch har en 15–20 procents tillväxt totalt sett. Media Markt var sent ute, lanserade webbshopen hösten 2012 och detta gör att tillväxten online är betydligt kraftigare än branschindex. Media Markt var under julhandeln på Prisjakts top-10-lista över återförsäljare som har mest trafik därifrån. Vi är lite förvånade över hur många det är som väljer att handla online och hämta ut i varuhus. Försäljningen tillfaller respektive varuhus och kunden får ett bra kundmöte oavsett säljkanal och leveranssätt, säger Magnus Pettersson.

Han konstaterar dock att när man jobbar med e-handel kan man inte sätta sig och vara nöjd för att man lanserat en ny front-end. Därför jobbar man nu med nästa steg i sin e-handelssatsning där såväl temasidor som leverantörssidor är under uppbyggnad.

– Redan nu har vi påbörjat fas två vilket innebär att vi närmsta tiden kommer att visa upp ännu mer innehåll och ett bredare produktsortiment på sidan. Vi utvecklar även betalningsalternativen och ser över fraktsätten där vi har önskemål från kunder om till exempel kvällsleveranser och taxibud. I ett längre perspektiv så har vi precis startat upp ett projekt som avser att förbättra våran back-end. För att bli lönsam så måste merparten av processerna vara automatiserade. Med systemstöd kommer vi kunna fortsätta den kraftiga försäljningstillväxten, säger Magnus Pettersson.

Källa: Press
På bild: Magnus Petterson

Annons
Annons