Mediebolag köper in sig i lyxmodesajten Used-A-Porter

Marknadsplatsen för vintage- och secondhand på nätet får nya delägare i medieprofilerna Hanna Widell och Amanda Schulman.

Used-A-Porter, en second hand-sajt för kläder och accessoarer, grundades av Elin Ryer och Stefan Lidström i mars i fjol. Lyxmodesajten, som endast säljer märkesprodukter, lockade på kort tid flera kända ansikten som valde att rensa sina garderober på sidan.

Nu har medieprofilerna Hannah Widell och Amanda Schulman köpt 33 procent av sajten via sitt mediebolag Perfect Day Media, rapporter Breakit.

Annons
Annons

– Då det råder konsumtionshets i mode och inredning idag känns det viktigt att vara med och vidareutveckla den digitala andrahandsmarknaden för dessa produkter. Affärsmodellen ligger i tiden, säger Amanda Schulman.

Byter namn till Used by

I samband med förvärvet byter sajten namn till Used By. Något som dels beror på att man breddar utbudet med heminredning och barnprylar som vagnar och bilbarnstolar, men även för att brittiska Net-A-Porter ifrågasatt likheten i namnen.

Ingen av parterna vill avslöja några summor men att bolaget plockar in nya delägare handlar främst om att kunna skala upp verksamheten.

– Vi vill konkurrera med Blocket och för att kunna växa måste vi ta in en annan part för att komma upp i volym, säger Elin Ryer, grundare och VD för Used by.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!