Annons

Meds nya miljoner - ska vinna svenska miljardmarknaden Björn Thorngren vd för Meds och en av bolagets tre grundare

Meds nya miljoner - ska vinna svenska miljardmarknaden

2019-01-14 10:07

Vill påskynda skiftet till nätförsäljning.

I mars förra året lanserades Meds, som från start satsade allt på att bli Sveriges största nätapotek. De fokuserar helt på nätförsäljning av allt från receptbelagd medicin till hälsosam mat och dryck. Redan från första dagen erbjöd företaget leveranser inom en timme, i Stockholms innerstad, vilket skulle göra dem unika och på så sätt utmana de övriga aktörerna i apoteksbranschen.  

LÄS ÄVEN: Så ska utmanaren MEDS bli Sveriges största nätapotek

Sedan dess har de inte gett upp på att bli ännu snabbare, trots att de redan har de snabbaste leveranserna i Sverige bland nätapotek. Nu, efter 10 månader, satsar de igen men den här gången har de fördubblat sitt kapital genom att ta in 50 miljoner kronor i nyemission, det rapporterar Di Digital.

"Vi ska ta in flera hundra miljoner"

Inbox Capital är riskkapitalbolaget som är en av de nya investerarna som tillkommit. Nätapotekets ägare värderar nu hela Meds till 251 miljoner kronor. De som finns på ägarlistan sedan tidigare är Felix Hagnö, näringslivsprofilen Michael Storåkers och grundarna av spelbolaget Leovegas, Robin Ramm-Ericson och Gustaf Hagman.

- Vi ska ta in flera hundra miljoner och bli störst av alla apotek på nätet, och därmed störst av alla. Det här är bara en del av många rundor, säger Björn Thorngren, en av grundarna och Meds vd, till Di Digital. 
- Egentligen ser vi inte denna senaste runda som något av nyhetsvärde, eftersom att det är en del av en löpande finansiering. Skall vi bli störst på den svenska 42 miljardersmarknaden, och kanske också den europeiska, eller globala marknaden, så krävs det betydligt större belopp. För att etablera logistik, varumärke och så vidare, säger Björn Thorngren, till Ehandel.se.

En milstolpe av flera

Det nya tillskottet är därför bara en milstolpe av flera. Det första målet nu, är att utvidga bolagets lageryta. För tillfället sker cirka 40 procent av Meds försäljning till hushåll i Stockholmsområdet, men nästkommande mål är att snart kunna leverera till både Malmö och Göteborg samma dag.  

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Meds bygger ut expressleverans - utökar med fler kommuner

- Vi utvärderar flera lösningar. Det handlar både om nya lager och nya transportvägar. Det som är beslutat är att dubbla ytan i Västberga, säger han, till Ehandel.se.

"Skiftet inom apoteksbranschen är igång"

Meds vill vara den påskyndande faktorn i skiftet till nätförsäljning. Vd, Björn Thorngren menar att antalet fysiska apotek i Sverige minskade under första halvåret av 2018, enligt Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket. Vilket tyder på att det finns ett enormt intresse för allt inom e-hälsa, och skiftet inom apoteksbranschen är igång, säger han. 

- Skulle vi sälja för mindre än 100 miljoner kronor i år skulle vi bli besvikna, säger Björn Thorngren, till Di Digital.  
- Vårt mål är att bli störst online, och vi tror också att online på lång sikt blir större än offline, inom apotek, vilket hänt inom exempelvis bokbranschen, berättar han för Ehandel.se.

Mycket att erbjuda Europa 

Läkemedelsföretaget menar att de har mycket att erbjuda när andra länder börjar rör sig hitåt, eftersom att Sverige idag är ledande när det kommer till digitalisering av recept och olika hälsotjänster.  

- Sverige är ledande med 99 procent e-recept. I de flesta länder postas eller mailas recept till specifika apotek vilket inte skalar. Så vår erfarenhet här, kopplat med våra snabba leveranser, är något vi kan etablera i flera storstäder i Europa och även andra delar av världen, säger Björn Thorngren, till Ehandel.se.
- Vi vill bli ett slags Uber för hälsa i Europa, säger han till Di Digital. 

Vilka är era utmaningar på sikt?

- I Sverige är det att etablera vårt varumärke så det blir lika stort eller större som det statliga före detta monopolet. Utomlands är det snarare att infrastrukturen för elektroniska recept och identifikation blir lika utbyggt som i Sverige.

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Annons
Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta