Mekonomen levererar reservdelar med drönare

Mekonomen planerar att leverera reservdelar med drönare och idén testas just nu i butiken på Värmdö. Syftet är att öka butikernas leveransgrad och ge verkstäder möjlighet att beställa reservdelar fågelvägen med kort varsel.

Det är inte bara Amazon som är sugna på att leverera med drönare. Bilservicekedjan Mekonomen har också börjat kolla på möjligheterna med obemannade flygfarkoster. Men medan Amazon kämpar för att få tillstånd att testa sina drönare hemma i USA har Mekonomen, som på senare år tagit klivet in i e-handelsvärlden, kommer något längre.

Redan nu har man nämligen börjat testa reservdelsleveranser med hjälp av drönare från butik till verkstad. Projektet startades upp som en hobbyverksamhet av medarbetare i butiken och utvecklades till ett verktyg för att snabbt leverera reservdelar till en verkstadskund ute på Värmdö, Stockholm.

Annons

– Vi sparar mycket tid genom att kunna leverera delarna fågelvägen istället för via slingriga bilvägar. Drönarleveranserna ersätter ännu inte leveranser via budbil men på sikt ser vi möjligheter med att våra säljare kan stanna lite längre hos varje kund eller finnas tillgänglig för våra kunder i butik när leveranser inte längre kräver förare, säger Alexander Rantzow, affärschef Värmdö.

Förarlös quadrocopter

Drönare som används vid leveranserna är en förarlös helikopter i mindre skala, en så kallad quadcopter. Enheten startas genom ett knapptryck och transporterar sedan gods till valda adresser på egen hand utan styrning av fysisk person.

Drönaren återvänder efter leverans till startplatsen och landar själv utan behov av övervakning. Avsändaren kan välja att följa leveransen live via sin mobiltelefon som är kopplad till webbkamera på drönaren. 

– Genom innovation och utveckling av våra koncept tillhandahåller vi framtiden redan innan kunderna efterfrågar det. Vi ska vara den ledande aktören i vår bransch och ha det bästa erbjudandet för ett enklare billiv, säger Marcus Larsson, Vice vd Mekonomen Group.

Annons