Mekonomen om bilbranschens framtid på nätet

Verkstäderna måste koppla ihop sig med de uppkopplade bilarna.

Mekonomen Group omsätter runt 6 miljarder och 5 miljarder av dessa sägs vara helt digitalt. Nu har företaget en ny e-handel på gång. Den ska bjuda på en hel del nyheter som smidigare orderläggning, nytt gränssnitt, bättre skalbarhet och en ny prisberäkningsmodul bland mycket annat.

Det ska även finnas en ny "hemlig" betallösning på gång som ska leda till att kunderna snabbare kan hämta upp sina bilar ute på verkstäderna, samtidigt som den stärker relationen till företaget.

Annons
Annons

Alla bilar kommer att säljas online

Bolagets digitala satsning är dock inte slut där. Martin Engberg, digital chef på Mekonomen Group, berättar hur den mycket konservativa bilbranschen står inför ett enormt skifte. Ett skifte som de som arbetar med bilservice måste följa med i om de inte ska bli utrotade. Martin Engberg pratar bland annat om nödvändigheten i att koppla upp sig mot andras ekosystem för att överleva.

Engberg bjuder även på sina framtidsvisioner kring bilbranschen som han är övertygad om kommer att flytta ut helt på nätet.

- Det kommer att vända sig över de kommande åren där man väljer att köpa bilen också online helt och hållet. Det finns ingen tvekan om att det flyttas åt den riktningen, säger Martin Engberg.

Se hela intervjun:

Intervjun spelades in under D-Congress i Göteborg den 9:e mars 2017.

UPPDATERING: Mekonomen Group vill gärna tillägga att Martin Engberg kommer att avsluta sin anställning inom koncernen, något som beslutades efter tillfället för den här intervjun.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!